Dodaj publikację
Autor
Barbara Biedroń
Data publikacji
2009-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
94

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat zawiera opis kilku gier i zabaw dydaktycznych, które można wykorzystać na lekcjach wychowawczych.
 Pobierz (doc, 73,5 KB)

Podgląd treści


Gry i zabawy na lekcjach wychowawczych

Gry i zabawy są głównym zajęciem w czasie wczesnego dzieciństwa, a także świetną formą rozrywki w całym naszym życiu. Podczas zabawy rozwijamy się fizycznie i emocjonalnie, jednocześnie ćwiczymy zdolności intelektualne i refleks. Jednak przede wszystkim gry i zabawy sprawiają nam przyjemność. Bawiąc się, cieszymy się z towarzystwa innych ludzi – kolegów i koleżanek. Zabawa to radość przebywania z bliskimi ludźmi i czas na aktywne poszukiwanie ulubionych rozrywek.
Gry i zabawy są też świetnym sposobem na integrację zespołu klasowego. Często zastanawiamy się jak poprowadzić lekcje wychowawcze, tak aby były ciekawe i nietypowe. Co roku jest okazja do tego aby pobawić się ze swoimi wychowankami. Bawić się możemy na przykład w czasie klasowych imprez typu: Dzień Chłopaka, Dzień Kobiet, Mikołajki, itp. Będąc wychowawcą klasy gimnazjalnej ciągle poszukuję nowych pomysłów na ciekawe lekcje wychowawcze. Niżej przedstawiam kilka zabaw, które zastosowałam na swoich lekcjach.

Zabawy intelektualne.
1. Zabawy słowne.
Plecak
Gra sprawdzająca pamięć i skupienie uwagi.
1. Uczniowie ustalają, w jakiej kolejności będą uczestniczyli w grze. Po ostatniej osobie, pierwsza zaczyna następną rundę.
2. Pierwsza osoba mówi jakieś słowo, np. „dom”.
3. Druga powtarza je i dodaje inne, np. „dom, samolot”.
4. Każdy uczestnik musi powtórzyć w odpowiedniej kolejności wszystkie wypowiedziane wcześniej słowa i dodać nowy wyraz. Im więcej osób uczestniczy w zabawie i im więcej wyrazów trzeba powtórzyć, gra stopniowo staje się coraz bardziej skomplikowana, ponieważ zapamiętanie kolejności wszystkich słów staje się coraz trudniejsze.
5. Gdy ktoś popełni błąd, inne osoby mogą mu pomóc. Gra kończy się, gdy nikt nie potrafi powtórzyć wszystkich słów.

Kojarzenie słów
Spokojna gra polegająca na kojarzeniu słów.
1. Gra zaczyna się, gdy wybrana osoba wypowiada pierwsze słowo, które przychodzi jej do głowy, np. „piłka”
2. Następna osoba musi wypowiedzieć inne słowo, w jakiś sposób związane z poprzednim. W tym przypadku to może być na przykład „kopać”.
3. Uczestnicy wypowiadają kolejne wyrazy, dopóki ktoś nie powtórzy użytego wcześniej słowa.
4. Jeśli ktoś nie rozumie związku między dwoma słowami, może poprosić poprzednią osobę o wyjaśnienie skojarzenia. Jeśli osoba ta nie potrafi przekonać grupy, przegrywa i gra zaczyna się od nowa.

Przeciwieństwa
Aby grać w ”Przeciwieństwa”, trzeba szybko myśleć i znajdować związki między pojęciami.
1. Dowolna osoba zaczyna grę wypowiadając słowo, które ma swoje przeciwieństwo, np. „dzień”.
2. Drugi uczestnik zabawy musi w odpowiedzi podać wyraz o przeciwnym znaczeniu, w tym przypadku „noc”.
3. Osoba, która pierwsza poda odpowiedź, wypowiada nowe słowo.
4. Jeśli ktoś wypowie ...