Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Ruszkiewicz
Data publikacji
2009-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
122

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kinezjologia edukacyjna jako nauka wspomagająca proces uczenia się.
 Pobierz (docx, 81,2 KB)

Podgląd treści

Warsztaty dla nauczycieli

Kinezjologia edukacyjna

jako nauka wspomagająca proces uczenia się

"Ruch to drzwi do świata uczenia się"

Paul Dennison

Opracowała

Elżbieta Ruszkiewicz

Strzegom, 25 X 2007

Kinezjologia edukacyjna jako nauka wspomagająca proces uczenia się

"Ruch to drzwi do świata uczenia się"

Paul Dennison

      Z greckiego "kinesis" oznacza ruch, "logos" - nauka, a więc jest to nauka o ruchu, o tym jak rozwija się dziecko i dorosła osoba, gdy wykorzystuje ruch. Kinezjologia edukacyjna zajmuje się ruchami bardzo specyficznymi, takimi, których wykonanie aktywizuje i stymuluje odpowiednie obszary mózgu, powodujące zwiększanie ilości połączeń nerwowych między prawą i lewą półkulą, dzięki czemu poprawia się jakość pracy mózgu jako całości.       Paul Dennison (amerykański pedagog) opracował metodę mającą na celu zintegrowanie pracy mózgu. Jego zdaniem, wiele problemów intelektualnych i emocjonalnych w życiu człowieka wynika ze złego współdziałania obu półkul mózgowych i z braku integracji między nimi. Aby człowiek miał pełny obraz otaczającego go świata niezbędna jest integracja prawej i lewej półkuli mózgowe. Mózg nie jest narządem symetrycznym - każda z półkul ma nieco inne zadania. Półkulom mózgowym przypisuje się następujące funkcje:

Lewa (logiczna) półkula jest odpowiedzialna za:

analizę(widzi poszczególne części obrazu)

język

analizę liniową, sekwencję(krok po kroku)

różnicowanie

liczby

organizację, planowanie

litery, zdania

ukierunkowanie na przyszłość

syntaktykę(składnia), semantykę

Prawa (artystyczna) półkula kontroluje:

syntezę(widzi cały obraz)

uczucia, doświadczenie

wgląd, całościowy ogląd

podobieństwa

obraz, intuicję

spontaniczność

rytm, płynność

ukierunkowanie na chwilę obecną

obraz, emocje, znaczenie

Dzięki harmonijnej współpracy obu półkul mózgowych dzieci jak i dorośli z łatwością przyswajają sobie nową wiedzę, umiejętności. Brak równowagi między pracą obu półkul mózgowych zdaniem Dennisona, prowadzi do powstawania różnego rodzaju zakłóceń. Dziecko może mieć problemy np.: w nauce czytania i pisania, z koncentracją uwagi, wyrażaniem własnych emocji. Paul Dennison twierdzi, że powstałe zaburzenia ("blokady") można zlikwidować właśnie poprzez ruch. Proponuje on ćwiczenia bardzo łatwe i bezpieczne, które prowadzą do integracji obu półkul mózgu, czego efektem może być np.: płynne czytanie lub poprawa koncentracji uwagi dziecka na własnych ruchach i działaniu.

     Aby lepiej zrozumieć ćwiczenia ruchowe kinezjologii edukacyjnej należy pamiętać, że mózg dzielimy na lewą prawą, półkulę (wymiar lateralizacji), pień mózgu oraz płat czołowy (wymiar koncentracji), korę mózgową i system limbiczny (wymiar stabilności). Lewa półkula pracuje, gdy aktywna jest prawa część ciała, natomiast prawa półkula odpowiada za lewą stronę ciała. Denison po raz pierwszy zdefiniował pole środkowe jako przestrzeń , w której w" rzeczywistości lewa i prawa strona zachodzą na siebie.      Lateralizacja jest to zdolność przekraczania linii środka, pracy w polu ...