Dodaj publikację
Autor
Anna Kozioł
Data publikacji
2009-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
187

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera praktyczne porady i wskazówki jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową na lekcjach języka angielskiego.
 Pobierz (doc, 45,5 KB)

Komentarze

magdalenkajulia, 2010-06-15

cenne wskazówki do pracy z uczniem dyslektycznym

Podgląd treści


PRACA Z UCZNIEM DYSLEKTYCZNYM NA LEKCJACH JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Czy znalazłby się jeszcze jakiś współczesny polski nauczyciel, który nie napotkałby w swej pracy terminu „dysleksja”? Podejrzewam, że nie ma takiego! Większość z nas posiada ogólną wiedzę na temat tego zaburzenia, ale już nie każdy wie, jak z uczniem dyslektycznym pracować, a zwłaszcza jak z nim pracować na lekcjach języka obcego.
Poniżej zamieszczam krótką ściągę, jak pomóc i uczniowi dyslektycznemu i jego nauczycielowi we wzajemnej pracy.

1. OGÓLNE ZASADY NAUCZANIA CZNIÓW Z DYSLEKSJĄ MOGĄ BYĆ BEZ PROBLEMU PRZYSTOSOWANE DO NAUKI JĘZYKA OBCEGO I WPROWADZONE OD ZARAZ W KLASIE
• Ucz nowych pojęć konkretnie – używaj czytelnych przykładów,
• Zawsze wyjaśnij cel lekcji i ćwiczeń,
• Wprowadzaj i przypominaj główne punkty / cele lekcji,
• Przekazuj informacje w precyzyjny sposób – nigdy nie zakładaj, co uczeń może wiedzieć,
• Dziel nauczany materiał na małe, wynikające z siebie zadania,
• Przedstawiaj polecenia pojedynczo, używając zarówno ustnych jak i pisemnych przykładów,
• Zapewnij intensywne ćwiczenia, dopóki materiał nie jest utrwalony,
• Daj więcej czasu wszędzie tam, gdzie jest to możliwe; uczniowie z problemami potrzebują go, aby dokończyć ćwiczenia lub test,
• Odnoś nowy materiał do życia codziennego i do doświadczeń ucznia,
• Stosuj pomoce audiowizualne: obrazki, filmy, mapy, wykresy,
• Mów i pisz na tablicy jednocześnie,
• Pracuj w grupach, pozwala to zmniejszyć stres,
• Utrzymuj częsty kontakt wzrokowy – pomaga to utrzymać uwagę i zachęca do udziału w lekcji,
• Nie przeskakuj z tematu na temat!!
• Zachęć uczniów, aby pytali o wyjaśnienia lub prosili o powtórzenia, jeśli czegoś nie rozumieją,
• Pokazuj uczniom strategie uczenia się, np. nowych słówek, robienia notatek,
• Wzmacniaj wiarę w siebie stosując ćwiczenia, w których uczeń może odnieść sukces,
• Chwal i nagradzaj nawet najmniejsze osiągnięcia,
• Wykorzystuj i wzmacniaj mocne strony ucznia,
• Zapewnij przyjazną atmosferę na lekcji,
• Rozważ inną formę testowania, np. ustnie.

2. TECHNIKI NAUCZANIA W PRACY Z UCZNIAMI DYSLEKTYCZNYMI

a) dla uczniów z zaburzeniami percepcji wzrokowej
• Używaj prostych rysunków dla wyjaśnienia nowych pojęć,
• Używaj kolorów dla wzmocnienia wrażeń wzrokowych,
• Używaj pomocy wizualnych – filmów video, ilustracji,
• Używaj pogrubionego pisma, podkreśleń, ramek, strzałek,
• Druk powinien być duży i wyraźny.

b) dla uczniów z zaburzeniami percepcji słuchowej
• Wyraźnie wymawiaj trudne i złożone wyrazy,
• Zachęcaj uczniów do powtarzania informacji słownej swoimi słowami,
• Używaj gier, piosenek, wierszy, aby pomóc uczniom słyszeć i powtarzać dźwięki,
• Powtarzaj wyrazy, które mogą być dwuznaczne, niejasne,
• Powtarzaj ciągle trudne, kłopotliwe dźwięki i wyrazy, tak aby uczeń nauczył się je rozróżniać.

c) techniki nauczania przez dotyk i ruch
• „odgrywaj” czasowniki
• Odgrywaj historyjki, dialogi

3. LISTA TRUDNOŚCI, JAKIE MOŻE NAPOTKAĆ ...