Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Konczewska
Data publikacji
2009-05-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
361

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam przykład zajęć korekcyjno kompensacyjnych dla dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym. Temat zajęć: Rośliny okopowe, oleiste i włókniste.
 Pobierz (doc, 27,0 KB)

Podgląd treści


Temat: Rośliny okopowe, oleiste i włókniste.

Cele:
- przypomnienie i usystematyzowanie nazw poznanych wcześniej roślin,
- usprawnianie motoryki i sprawności manualnej,
- kształcenie cichego i głośnego czytania ze zrozumieniem,
- budzenie wiary we własne możliwości,
- tworzenie pozytywnej atmosfery podczas zajęć.

Krótka charakterystyka uczennicy i prowadzonych z nią zajęć:

Kasia jest dziewczynką niepełnosprawną. Jej niepełnosprawność wynika z mózgowego porażenia dziecięcego. Porusza się samodzielnie, ale często traci równowagę. Wypowiada się chętnie, lecz niewyraźnie. Wszystkie czynności manualne sprawiają jej kłopot. Rozwój umysłowy dziewczynki przebiega w normie, ale wymaga ona więcej czasu na przyswojenie nowych wiadomości i umiejętności. Na co dzień pracuję z Kasią jako nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej (klasa trzecia). Dwa razy w tygodniu spotykamy się na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. W czasie ich trwania staram się nawiązywać do tematyki lekcyjnej oraz łączyć ją z usprawnianiem motoryki, głównie małej.

Przebieg zajęć:

Nauczyciel: Kasiu, przypomnij, czym zajmowaliśmy się dzisiaj na lekcjach.
Uczeń: Mówiliśmy o różnych roślinach.
N. Pamiętasz ich nazwy ?
U. Buraki, marchewki, słoneczniki…
N. Mówiliśmy, że te rośliny możemy podzielić na trzy grupy. Odczytaj, jakie są ich nazwy.
U. Układa przed sobą podane przez N. kartoniki i odczytuje napisy: okopowe, oleiste włókniste.
N. Dam ci teraz ilustracje przedstawiające te rośliny. Postaraj się je odpowiednio pogrupować.
Kasia wykonuje polecenie, a nauczyciel czuwa nad prawidłowym doborem i koryguje pomyłki.
Po wykonaniu polecenia dziewczynka głośno nazywa rośliny we wszystkich grupach.

N. Świetnie wykonałaś to zadanie. W nagrodę teraz się pobawimy. Spójrz, przyniosłam trzy miseczki z różnymi ziarnami. Znasz te ziarenka?

U. Tak!! O, to jest w makowcu, a to dynia, a to słonecznik.
N. Dotknij teraz palcami te ziarenka i powiedz, co czujesz.

Dziewczynka przez chwilę się zastanawia i określa: te są malutkie, delikatne, przyjemne
( mak), a te są trochę ostre, takie szorstkie ( słonecznik), a te gładkie, trochę śliskie (dynia).

N. Teraz masz nowe zadanie: po 10 ziarenek dyni i słonecznika wrzuć do tej butelki.

Nauczyciel ustawia szklaną butelkę po keczupie. Dziewczynka wykonuje zadanie chętnie, ale uchwycenie ziarenek i umieszczenie ich w dość wąskim otworze naczynia sprawia jej trudność.

N. Teraz spójrz tutaj- na tekturce narysowałam flamastrem węża. Połóż wzdłuż tej linii ziarenka słonecznika, to będą jakby łuski na jego ciele.

N. A teraz pospaceruj chwilkę po sali i pozbieraj do miseczki ziarenka dyni, które są rozsypane na stolikach.

Po wykonaniu tych ćwiczeń, jeszcze odczytujemy tekst z podręcznika i zadaję dziewczynce kilka pytań, sprawdzających jego zrozumienie .

Uwagi do zajęć:
Po każdych zajęciach dokonuję podsumowania: pytam dziewczynkę, co jej sprawiało trudność, co ...