Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
dwie jednostki lekcyjne
TEMAT: „Jeden serdeczny gest sprawia, że zmienia się cały świat, rozkwita i wybucha śpiewem. I zmienia się całe życie…” - opowiadamy o Samolubnym Olbrzymie z opowiadania Oskara Widle’a.
Cele lekcji:strategiczne:
uczeń
♣ Posługuje się kategoriami czasu i przestrzeni w celu porządkowania wydarzeń;
♣ Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty literackie i instrukcje;
♣ Czyta głośno uwzględniając zasady przestankowania;
♣ Wypowiada się komunikatywnie na określony temat;
♣ Uczy się planować swoją pracę;
♣ Podejmuje próby samooceny i korekty zadań.
operacyjne:
uczeń:
• Rozumie ogólny sens utworu;
• Porządkuje chronologicznie wydarzenia w opowiadaniu;
• Układa i zapisuje zdania rozwinięte;
• Potrafi zastosować wyrazy określające stosunki czasowe między wydarzeniami;
• Rozumie znaczenie opisu i dialogu w opowiadaniu;
• Modyfikuje tekst zamieniając punkty planu ramowego w zdania;
• Wyróżnia czasowniki;
• Podejmuje próby pisania opowiadania doskonaląc swe umiejętności w tym zakresie;
• Rozwija wyobraźnię i twórcze myślenie;
• Wykorzystuje w wypowiedziach materiał słownikowy.
Metody pracy: praca z tekstem, rozmowa dydaktyczna, poszukująca, heureza, ćwiczeń praktycznych, korzystanie z materiału źródłowego
Formy pracy: grupowa jednolita, indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania Oskara Widle’a „Samolubny Olbrzym”, karty pracy indywidualnej i grupowej, słowniczki ortograficzne, arkusze samooceny
Tok lekcji:
1. Wprowadzenie – zapoznanie uczniów z głównymi celami i przebiegiem lekcji
2. Zapis tematu lekcji;
3. Omówienie organizacji pracy na lekcji, przydzielenie ról w grupach
4. Głośne odczytanie opowiadania „Samolubny Olbrzym”;
5. Wspólne ustalenie głównej myśli i przesłania czytanego tekstu;
6. Porządkowanie wydarzeń zgodnie z następstwem czasowym ( karta pracy ćwiczenie nr 1) – praca grupowa jednolita
7. Ćwiczenia w układaniu zdań złożonych stanowiących odpowiedzi na pytania dotyczące szczegółowej znajomości treści opowiadania i umiejętności wyszukiwania w tekście informacji - ( karta pracy ćwiczenie nr 2) – praca indywidualna jednolita z elementami zróżnicowania
8. Ćwiczenia w przekształcaniu punktów planu wydarzeń w zdania, wyróżnianie czasowników - ( karta pracy ćwiczenie nr 3) - praca grupowa jednolita
9. Uzupełnianie zdań wyrazami i wyrażeniami określającymi następstwo czasowe ( karta pracy ćwiczenie nr 4) – praca indywidualna jednolita z elementami zróżnicowania;
10. Ćwiczenia doskonalące wprowadzanie opisu i dialogu w tekst opowiadania (karta pracy ćwiczenie nr 5) praca grupowa jednolita
11. Wspólne ustalenie zasad, jakich należy przestrzegać pisząc opowiadanie;
12. Samodzielne pisanie opowiadania - ( karta pracy ćwiczenie nr 6) (wdrażanie uczniów do korekty, korzystania ze słowników ortograficznych i racjonalnego gospodarowania czasem);
13. Odczytanie wybranych opowiadań, ocena ustna;
14. Samoocena pracy uczniów na lekcji i ewaluacja.