Dodaj publikację
Autor
Joanna Jaśkowiak
Data publikacji
2009-05-12
Średnia ocena
4,50
Pobrań
55

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł opisujący w jaki sposób na lekcjach języka obcego można kształcić twórcze myślenie uczniów.
 Pobierz (doc, 34,5 KB)

Komentarze

magdalenkajulia, 2010-06-15, ocena:

ciekawe pomysły

Podgląd treści


ROZWÓJ TWÓRCZEGO MYSLENIA UCZNIÓW
NA LEKCJACH JĘZYKA OBCEGO.

Wśród najważniejszych celów edukacji najczęściej wymienia się rozbudzanie zdolności twórczych i wyobraźni, wyrabianie w ludziach operatywności i gotowości do samodzielnego rozwiązywania problemów oraz wdrażanie do poznania samego siebie i kierowania własnym rozwojem. Umiejętności kluczowe, które powinien posiąść każdy absolwent szkoły, m.in. rozwiązywania problemów w twórczy sposób, planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, czy tez współdziałania w zespole, opierają się na pobudzaniu uczniów do myślenia. Współczesne społeczeństwa potrzebują ludzi, którzy będą potrafili sami nadawać kierunek własnemu uczeniu się i będą uczyć się przez całe życie. Do umiejętności samodzielnego i skutecznego uczenia się konieczna jest silna motywacja, wiara w siebie i nieustanna praca nad własnym rozwojem. Tylko takie osoby będą zdolne wziąć aktywny udział w życiu społecznym i sprostać szybkim przemianom XXI wieku.
Rozwijanie twórczego myślenia uczniów powinno mieć miejsce w ciągu całego cyklu nauczania – uczenia się i być stosowane niezależnie od przedmiotu nauczania. Rozmaite ćwiczenia proponowane przez znanych propagatorów tej idei można z powodzeniem realizować w trakcie lekcji języka obcego.
Doskonalenie posługiwania się językiem, zwłaszcza obcym, wymaga elastyczności myślenia. Od dawna wiadomo, że sprawność umysłu znakomicie ćwiczy układanie i rozwiązywanie krzyżówek, zagadek słownych albo też układanie wierszy. Różnorodnych doświadczeń językowych dostarczy redagowanie gazetki przez uczniów przeznaczonej dla do ich rówieśników. Na każdym stopniu zaawansowania znajomości j. obcego uczniowie mogą wydawać klasową gazetkę, w której znajdą się informacje o bieżących sprawach szkoły, przykłady ich własnej twórczości literackiej, relacje z rozmaitych imprez, kącik korespondencyjny oraz krzyżówki. Mogą oni także na własne potrzeby adaptować fragmenty czasopism obcojęzycznych i wkomponowywać je do własnej gazetki.
Z kolei w celu usprawnienia prawej półkuli, odpowiedzialnej m.in. za przetwarzanie informacji wizualnych i przestrzennych, uczniowie mogą sporządzać rozmaite plany i schematy. Kreślenie map i odczytywanie z nich drogi, projektowanie domu lub ogrodu, czy tez planowanie trasy wycieczki z pewnością bardzo ich zainteresują i uaktywnią. Wielu uczniów to wzrokowcy i łatwiej im będzie w taki sposób przyswoić kolejne porcje słownictwa.
Bardzo dobrym sposobem rozbudzającym twórcze myślenie, a jednocześnie wspomagającym naukę języka, jest kreślenie map mentalnych. Pozwala ono zapamiętywać nowe słowa oraz łączyć je w związki z wieloma już znanymi. Uczeń grupuje tematycznie wyrazy i widzi równocześnie wzajemne miedzy nimi powiązania. Mapy mają postać wizualną, co powoduje, że łatwo je przeglądać, poprawiać, uzupełniać, szybciej kodują się w pamięci ucznia i są niezastąpiona pomocą przy powtórkach. Każdy schemat jest otwarty, można go więc rozszerzać w dowolnie wybranym kierunku. Jego kształt i tematyka ...