Dodaj publikację
Autor
Henryk Pomorski
Data publikacji
2009-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
222

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Temat programowy: Piłowanie powierzchni kształtowych. Temat szczegółowy: Otwieracz do kapsli.
 Pobierz (doc, 94,0 KB)

Podgląd treści

|Centrum Kształcenia Praktycznego w Starachowicach |Nauczyciel Zawodu: Henryk Pomorski |
|Temat programowy: Piłowanie |Data |Klasa |Specjalność |Liczba godzin |
|powierzchni kształtowych Temat szczegółowy: | | | | |
|Otwieracz do kapsli | | | | |
| | | | | |
| |23.05 2003 |IF |Mechanik Pojazdów Samochodowych|10 |

Cel lekcji:
• Poznawczy - kompleksowe wykonanie otwieracza do kapsli
• Kształcący - kształtowanie umiejętności sprawnościowych i intelektualnych
• Wychowawczy - przestrzeganie dyscypliny pracy, właściwej eksploatacji narzędzi pracy oraz dyscypliny technologicznej
Forma - zajęcia indywidualne oraz w małych grupach Metodyka - metoda pogadanki, metoda pokazu, metoda ćwiczeń, metoda objaśniania, metoda pytań i objaśniania. Środki dydaktyczne
• Narzędzia - rysik, punktak, pilniki, wiertło o średnicy 6, płyta traserska, piłka do cięcia metali, młotek, imadło ślusarskie
• Pomoce naukowe - rysunek warsztatowy oraz wzorzec otwieracza
• Przyrządy pomiarowe - suwmiarki, promieniomierze, kątownik metalowy

• Maszyny i urządzenia - wiertarka stołowa, uchwyt wiertarski
|Ogniwa |Program czynności i zadań |Metody |
|I |Ustalenie gotowości grupy do zajęć |Metoda |
| |1. Sprawdzenie stanowisk pracy |sprawdzania, |
| |2. Odnotowanie obecności uczniów |obserwacji i |
| |3. Sprawdzenie stanu zdrowia i |odpytania |
| |samopoczucia uczniów | |
| |4. Sprawdzenie stanu odzieży i obuwia | |
| |5. Sprawdzenie zeszytów | |
| |uczniowskich | |
| |6. Wręczenie uczniom prac | |
| |Przeprowadzenie instruktażu wstępnego |Metoda pogadanki i pokazu |
| |1. Wprowadzenie do tematu zajęć | |
| |przez poprzez odpytanie | |
| |wiadomości z przerobionych | |
| |operacji ślusarskich, oraz wiedzy o | |
| |narzędziach pracy | |
| |2. Podanie konkretnego zadania do | |
| |wykonania | |
| |3. Podanie celu zajęć i jego | |
| |uzasadnienie | |
| |4. Pokaz gotowego wyrobu i jego | |
| |skonfrontowanie z rysunkiem | |
| |wykonawczym | |
| |5. Sprawdzenie wymiaru gotowego | |
| |wyrobu z wymiarami na rysunku | |
| |wykonawczym | |
| |6. Omówienie kolejności procesu | |
| |technologicznego | |
• Trasować obrys zewnętrzny
• Opiłować powierzchnie zewnętrzną
• Trasować wewnętrzną część otwieracza
• Wiercić otwór o średnicy 6
• Piłować kształt wewnętrzny
• Opiłować wykańczaj ąco wszystkie powierzchnie
7. Omówienie i zademonstrowanie
metod pomiarów
• Długości i szerokości
• Zaokrągleń (promieni)
• Otworów i wycięć za pomocą suwmiarki
8. Wskazanie na ewentualne
zagrożenia mogące wystąpić
podczas pracy
• Przedmiot obrabiany powinien być prawidłowo zamocowany w imadle
• Wióry z wiertarki należy usuwać pędzlem i szczotką po zatrzymaniu obrabiarki
• Rękawy powinny szczelnie obciskać rękę

• Przed przystąpieniem do
| |wiercenia należy sprawdzić czy | |
| |wiertło trafia w napunktowany | |
| |otwór | |
| |• Przedmiot niewłaściwie | |
| |zamocowany na stole może | |
| |spowodować uszkodzenie | |
| |materiału lub okaleczenie rak | |
| |9. Pokaz właściwego zamocowania |Metoda |
| |materiału na stole wiertarki i imadle |odpytywania i |
| |oraz zademonstrowanie obróbki |objaśniania |
| |lO.Odpytanie uczniów w oparciu o | |
| |rysunek wykonawczy i kolejność | |
| |wykonywania poszczególnych | |
| |operacji | |
| |11 .Wyrywkowe sprawdzanie | |
| |umiejętności dokonywania | |
| |pomiarów | |
| |12.Polecenie pobrania narzędzi pracy, | |
| |materiału oraz rozpoczęcie pracy | |
| |Przeprowadzanie instruktażu bieżącego | |
| |Zakres kontroli nr 1 | |
| |1. Stanu, ilości i jakości | |
| |• Narzędzi pracy | |
|III |• Przyrządów pomiarowych |Metoda |
| |• Materiałów | |
| |2. Rozmieszczenie narzędzi pracy i materiałów | |
| |3. Korygowanie właściwego |obserwacji, pokazu lub |
| |zorganizowania stanowiska ...