Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Temat: „Co różni, a co łączy dzieci pochodzące z różnych krajów?”
na podstawie tekstów wierszy, bajek, ilustracji, piosenek
i zgromadzonych rekwizytów.
Miejsce: Zespół Szkół w Gościejewie
Prowadząca: mgr Małgorzata Kmak
Czas trwania zajęć : 90 minut
Cel główny: kształcenie świadomości wielokulturowej wśród dzieci
z klasy I .
Cele szczegółowe:
poszerza swoje wiadomości na temat życia dzieci w innych krajach,
nazywa kontynenty i pokazuje je na mapie,
poznaje ogólne nazwy mieszkańców poszczególnych kontynentów,
gromadzi słownictwo niezbędne do redagowania zdań związanych z tematem,
potrafi poprawnie budować zdania,
umie ułożyć odpowiedź na pytania dotyczące tekstu,
potrafi zastosować wielką literę w pisowni nazw kontynentów i ich mieszkańców,,
potrafi zinterpretować muzykę ruchem,
rozwija zdolności aktorskie,
kształtowanie nawyku przestrzegania pracy w grupie,
kształtowanie postawy koleżeńskiej.
Metody pracy:
podające – pogadanka,
problemowe –aktywizujące (drama, gry dydaktyczne symulacyjne)
eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem,
praktyczne – zadania stawiane dzieciom do wykonania.
Formy pracy :
grupowa, zbiorowa , indywidualna.
Środki dydaktyczne:
Ilustracje przedstawiające dzieci z różnych krajów, charakterystyczne
przedmioty, mapa fizyczna świata, mapa Europy z bohaterami bajek, teksty
wierszy o dzieciach z różnych stron świata , płyta CD z piosenkami,
magnetofon, pisaki, duże arkusze papieru, rozsypanka wyrazowa
Przebieg zajęć:
1. Powitanie - odśpiewanie i pokazywanie ruchem dłoni tekstu rymowanki :
Wszyscy są – witam Was!
Zaczynamy, bo już czas,
Jestem ja ,jesteś Ty
Razem to jesteśmy my ( 3 razy ).
2. Opowiadanie „Jesteśmy różni i to nas łączy” - wprowadzenie do temat zajęć.
Nauczycielka przedstawia obraz wyimaginowanego świata:
Wyobraź sobie świat bez różnic. Wszyscy jesteśmy jednakowi, podobni
do siebie jak dwie krople wody. Mówimy tym samym językiem, taką samą
barwą głosu. Mamy jednakowy kolor skóry, oczu i włosów. Nasze ubrania,
domy i samochody są identyczne. Nawet rośliny i zwierzęta niczym się od
siebie nie różnią. Wszystko jest takie samo, łącznie z naszymi uczuciami.
Czy chciałbyś żyć w takim świecie?
Z kim przyjaźniłbyś się?
Jak poznałbyś swoją mamę i tatę?
Wyobraź sobie teraz świat, który Cię otacza. Ludzie różnią się od siebie, mówią różnymi językami, inną barwą głosu, ich kolor skóry, oczu i włosów jest odmienny .Domy dookoła mają ciekawe formy i kształty, a pojazdy różnych typów, kolorów i marek.
Który świat podoba Ci się bardziej – ten jednokolorowy czy ten barwny?
W którym świecie chciałbyś spędzić wakacje?
Czy to dobrze, że ludzie różnią się od siebie kolorem skóry, oczu włosów
oraz językiem jakim się porozumiewają?
3.Wspólne odśpiewanie piosenki „ Wszystkie dzieci nasze są „ M.Jeżowskiej
- krótka analiza tekstu piosenki –zwrócenie uwagi na imiona dzieci oraz
określenie miejsca ich zamieszkania.
4.Dzieci różnych kontynentów ...