Dodaj publikację
Autor
Barbara Targowska
Data publikacji
2009-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
295

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program edukacyjno - terapeutycznych zajęć świetlicowych.
 Pobierz (doc, 45,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJĘĆ

EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNYCH

DLA WYCHOWANKÓW ŚWIETLICY

„BAŚNIOWE PRAWDY ŻYCIA "

1. MISJA PROGRAMU : ułatwienie dziecku poznania własnego ,,ja” , zaakceptowanie siebie , -wzmocnienie poczucia własnej wartości.

2. CELE : - pobudzanie wiary we własne możliwości,
* umacnianie poprzez lekturę pozytywnych przeżyć,
* wzbudzanie u dzieci zainteresowania utworami literackimi,
* kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym,
* dostarczanie przeżyć estetycznych,
* stwarzanie atmosfery do swobodnej ekspresji plastycznej,
* rozwijanie uzdolnień aktorskich , recytatorskich, muzycznych, plastycznych, technicznych i indywidualnych predyspozycji dziecka,
* wyrabianie umiejętności współżycia w grupie rówieśniczej,
* wskazanie możliwości zagospodarowania wolnego czasu.

3.ADRESAT PROGRAMU : uczniowie z klas II i III, którzy maja problemy w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami, dzieci z rodzin ubogich , dotkniętych bezrobociem , z rodzin z problemami np. alkoholowym , rodzin , które nie udzielają dziecku pomocy i wsparcia.

4.FORMY PRACY : - czytanie , opowiadanie , dyskusja
- scenki rodzajowe, prace
-plastyczne, twórczość własna,
-inscenizacje, konkursy,
-krzyżówki
* wykorzystanie tekstów literackich do zabawy,
* propagowanie utworów klasyków literatury dziecięcej ,
* propagowanie formy teatralnej.

POMOCE : - ilustracje do baśni,
* pięknie wydane utwory klasyków literatury,
* nagrania utworów muzycznych- „ Cztery pory roku", „Kojący śpiew ptaków" , „ piosenki o najpiękniejszych bajkach świata" ,
* materiały do prac plastycznych,
* karty pracy ucznia.

Sztuka opowiadania jest z nami odkąd człowiek nauczył się mówić . Szczególnie bliskim dzieciom gatunkiem są przekazywane z pokolenia na pokolenie ludowe mity i baśnie. Od najdawniejszych czasów oczarowują one dzieci , które mogą ich słuchać bez końca. Baśń przekazuje przekonanie , że życie bywa czasami nieustanną walką , że zdarzają się rzeczy niesprawiedliwe , jeżeli jednak nie będziemy się poddawać , w końcu zwyciężymy. To niezwykle ważna lekcja. Dzieciom potrzebna jest wiara w ten świat. Baśnie dostarczają bohatera z którym można się identyfikować , są drogą do nadziei i zrozumienia.

OCZEKIWANE EFEKTY:

uczeń staję się wrażliwy na krzywdę i niesprawiedliwość ,
dobiera lektury zgodnie z własnymi potrzebami psychicznymi,
ma nawyk obcowania z utworami literackimi,
czerpie z nich radość i inspirację do własnego rozwoju,
umocni w sobie przekonania -ja też mogą , ja też potrafią , moja praca jest potrzebna, jestem kimś ważnym,
rozumie znaczenie morałów w życiu ,
wyróżnia postacie i wydarzenia w znanych bajkach,
dostrzega potrzebę dobrej organizacji pracy w zespole.

ZAJĘCIA NR 1

ZABAWY INTEGRUJĄCE GRUPĘ

JA I INNI

1. „ Moja wizytówka” czyli powiem kilka zdań o sobie.

2. „Szukamy swojego partnera" na zasadzie podobieństw koloru oczu , włosów, ubioru itp.

3. Dokończ zdanie :

* najlepsza rzecz jaka ostatnio mi się wydarzyła to
* moim największym marzeniem , o którym chcę Wam powiedzieć jest
* moją ulubioną bajką jest

4. „Twórczy ruch"

- swobodny improwizowany taniec do szybkiej muzyki

- naśladowanie rosnącego kwiatu ( od ziarenka po okres kwitnienia i owocowania).

5 ...