Dodaj publikację
Autor
Ewa Strączyńska
Data publikacji
2009-05-12
Średnia ocena
5,00
Pobrań
343

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt edukacyjny dla klasy piątej szkoły podstawowej. Celem projektu jest wzbogacenie czynnego słownika uczniów w zakresie nazywania barw, stosunków przestrzennych i emocji oraz udoskonalenie umiejętności tworzenia opisu pomieszczenia.
 Pobierz (docx, 24,0 KB)

Podgląd treści

Bogacenie słownictwa w opisach wnętrz.

PROJEKT EDUKACYJNY DLA KLASY PIĄTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Opracowała Ewa Strączyńska

SPIS TREŚCI

Wstęp...............................................................................................s. 1

Cele projektu....................................................................................s. 2

Opis projektu....................................................................................s. 2

Zestaw ćwiczeń.................................................................................s. 4

Sprawdzenie wyników przeprowadzonego projektu........................s. 9

Przykład listy frekwencyjnej...........................................................s.10

1

WSTĘP

Język ojczysty jest podstawowym środkiem komunikowania się i zdobywania wiedzy. Umiejętność sprawnego posługiwania się językiem ojczystym jest niezbędnym warunkiem powodzenia uczniów w nauce, jak również podstawowym warunkiem ich aktywnego uczestnictwa w dorosłym życiu.

W ciągu wielu lat pracy zaobserwowałam, że uczniowie mają ubogi zasób czynnego słownictwa. Jest to widoczne zarówno w ich języku mówionym, jak i pisanym. Duży problem sprawia im nazywanie własnych emocji, ich język w tym względzie ogranicza się do słów: fajnie, super, świetnie, yes, cool. Mają też szczególne kłopoty z określaniem stosunków przestrzennych.

Poczynione obserwacje skłoniły mnie do opracowania niniejszego projektu, którego głównym celem jest poszerzenie czynnego słownika uczniów. Postanowiłam przeprowadzić szereg ćwiczeń językowych i redakcyjnych, mających na celu wzbogacenie słownictwa uczniów w zakresie nazywania emocji, stosunków przestrzennych i barw przy użyciu różnych części mowy. Ćwiczenia te pozwalają równocześnie kształcić umiejętność sprawnego posługiwania się wybraną formą wypowiedzi, w tym wypadku opisem.

Założyłam, że po zrealizowaniu projektu znacznie wzbogaci się czynny słownik dzieci w zakresie wybranego słownictwa oraz nastąpi transfer pozytywny w obszarze posługiwania się nabytym zasobem słownikowym.

W pracy nad sprawnością językową uczniów wykorzystałam metodę eksperymentu dydaktycznego naturalnego.

2

CELE PROJEKTU

Główne cele niniejszego przedsięwzięcia to:

powiększenie zasobu słownictwa biernego i czynnego uczniów w zakresie nazywania: stosunków przestrzennych, barw i emocji;

wykształcenie odpowiedzialności za słowo;

wyeliminowanie w znacznym stopniu błędów słownikowo - frazeologicznych;

wykształcenie poprawności stylistycznej;

rozwinięcie wrażliwości estetycznej;

wywołanie transferu pozytywnego w zakresie używania nabytego zasobu słownikowego;

wykształcenie umiejętności poprawnego tworzenia opisu.

OPIS PROJEKTU

Projekt jest zaplanowany na jeden rok szkolny dla klasy piątej. Polega na przeprowadzeniu szeregu ćwiczeń językowych i redakcyjnych. Jego podstawą jest wprowadzenie w wybranej klasie ćwiczeń redakcyjnych w postaci dziewięciu opisów różnych pomieszczeń i jednego opisu wybranego obszaru przestrzeni otwartej. Są to tematy pozaliterackie, związane bezpośrednio z bliskim otoczeniem uczniów. Wpływa to na lepsze rozumienie tematu i na prawdziwość dziecięcych przeżyć, ułatwiając doskonalenie sprawności słownikowej. Poszczególne tematy wypracowań będą zadawane uczniom do domu co dwadzieścia dni. Realizacja projektu rozpocznie się we wrześniu, a zakończy w czerwcu.

Należy przy tym dać dzieciom tydzień na zredagowanie poszczególnych opisów, aby mogły dokładnie poznać opisywane miejsce i przeanalizować związane z nim swoje doznania. Po sprawdzeniu każdego opisu zostanie przeprowadzona lekcja

3

poświęcona ...