Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Bogacenie słownictwa w opisach wnętrz.
PROJEKT EDUKACYJNY DLA KLASY PIĄTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Opracowała Ewa Strączyńska
SPIS TREŚCI
Wstęp...............................................................................................s. 1
Cele projektu....................................................................................s. 2
Opis projektu....................................................................................s. 2
Zestaw ćwiczeń.................................................................................s. 4
Sprawdzenie wyników przeprowadzonego projektu........................s. 9
Przykład listy frekwencyjnej...........................................................s.10
1
WSTĘP
Język ojczysty jest podstawowym środkiem komunikowania się i zdobywania wiedzy. Umiejętność sprawnego posługiwania się językiem ojczystym jest niezbędnym warunkiem powodzenia uczniów w nauce, jak również podstawowym warunkiem ich aktywnego uczestnictwa w dorosłym życiu.
W ciągu wielu lat pracy zaobserwowałam, że uczniowie mają ubogi zasób czynnego słownictwa. Jest to widoczne zarówno w ich języku mówionym, jak i pisanym. Duży problem sprawia im nazywanie własnych emocji, ich język w tym względzie ogranicza się do słów: fajnie, super, świetnie, yes, cool. Mają też szczególne kłopoty z określaniem stosunków przestrzennych.
Poczynione obserwacje skłoniły mnie do opracowania niniejszego projektu, którego głównym celem jest poszerzenie czynnego słownika uczniów. Postanowiłam przeprowadzić szereg ćwiczeń językowych i redakcyjnych, mających na celu wzbogacenie słownictwa uczniów w zakresie nazywania emocji, stosunków przestrzennych i barw przy użyciu różnych części mowy. Ćwiczenia te pozwalają równocześnie kształcić umiejętność sprawnego posługiwania się wybraną formą wypowiedzi, w tym wypadku opisem.
Założyłam, że po zrealizowaniu projektu znacznie wzbogaci się czynny słownik dzieci w zakresie wybranego słownictwa oraz nastąpi transfer pozytywny w obszarze posługiwania się nabytym zasobem słownikowym.
W pracy nad sprawnością językową uczniów wykorzystałam metodę eksperymentu dydaktycznego naturalnego.
2
CELE PROJEKTU
Główne cele niniejszego przedsięwzięcia to:
powiększenie zasobu słownictwa biernego i czynnego uczniów w zakresie nazywania: stosunków przestrzennych, barw i emocji;
wykształcenie odpowiedzialności za słowo;
wyeliminowanie w znacznym stopniu błędów słownikowo - frazeologicznych;
wykształcenie poprawności stylistycznej;
rozwinięcie wrażliwości estetycznej;
wywołanie transferu pozytywnego w zakresie używania nabytego zasobu słownikowego;
wykształcenie umiejętności poprawnego tworzenia opisu.
OPIS PROJEKTU
Projekt jest zaplanowany na jeden rok szkolny dla klasy piątej. Polega na przeprowadzeniu szeregu ćwiczeń językowych i redakcyjnych. Jego podstawą jest wprowadzenie w wybranej klasie ćwiczeń redakcyjnych w postaci dziewięciu opisów różnych pomieszczeń i jednego opisu wybranego obszaru przestrzeni otwartej. Są to tematy pozaliterackie, związane bezpośrednio z bliskim otoczeniem uczniów. Wpływa to na lepsze rozumienie tematu i na prawdziwość dziecięcych przeżyć, ułatwiając doskonalenie sprawności słownikowej. Poszczególne tematy wypracowań będą zadawane uczniom do domu co dwadzieścia dni. Realizacja projektu rozpocznie się we wrześniu, a zakończy w czerwcu.
Należy przy tym dać dzieciom tydzień na zredagowanie poszczególnych opisów, aby mogły dokładnie poznać opisywane miejsce i przeanalizować związane z nim swoje doznania. Po sprawdzeniu każdego opisu zostanie przeprowadzona lekcja
3
poświęcona ...