Dodaj publikację
Autor
Barbara Mazurkiewicz
Data publikacji
2009-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
152

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł zawiera konkretne przykłady pracy z dziećmi przedszkolnymi w zakresie poprawy wymowy.
 Pobierz (doc, 65,5 KB)

Podgląd treści


Jak wpływać na rozwój mowy dziecka
w przedszkolu

Rozwojowi mowy dziecka towarzyszy zwykle troska, czasami niepokój ze strony rodziców i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Prawidłowy rozwój mowy ma ogromne znaczenie, jest bowiem jednym z głównych wskaźników rozwoju intelektualnego. Jest również sposobem komunikowania się z otoczeniem, sposobem uzyskiwania nowych informacji, poznawania świata i jego pojmowania. Dlatego należy bacznie obserwować rozwój mowy i nie lekceważyć tego co odbiega od normy. Jednocześnie pamiętać należy, że diagnozy na temat nieprawidłowości w zakresie wymowy może dokonać tylko specjalista logopeda, przygotowany do tego profesjonalnie. Nie można opierać się na opinii lekarzy, którzy często bagatelizują opóźnienia bądź zaburzenia w mowie. Nie powinno się słuchać dobrych porad koleżanki, która ma doświadczenia tego typu z własnymi dziećmi, gdyż każdy przypadek jest inny i każdy należy zdiagnozować indywidualnie.
Każdy nauczyciel w swojej praktyce zawodowej spotyka dzieci z różnorodnymi dysfunkcjami w zakresie mowy. Mogą to być opóźnienia rozwoju mowy i różnego rodzaju wady wymowy spowodowane złym rozwojem słuchu fizjologicznego, fonematycznego, zaburzonym rozwojem pamięci słuchowej, zaburzeniami w budowie aparatu mowy, zaburzoną funkcją połykania i innymi przyczynami, do których również należy zaliczyć zaniedbania środowiskowe, mogące doprowadzić do tego, że dziecko w ogóle nie mówi, bądź mowa jego jest niezrozumiała, bełkotliwa.
Rolą nauczyciela wychowania przedszkolnego jest obserwacja dzieci i jak najwcześniejsze zauważenie wszelkiego rodzaju deformacji w wymowie. Nie jest naszym zadaniem stawianie diagnozy logopedycznej, a jedynie pokierowanie rodzicem tak aby jak najwcześniej pomóc dziecku, gdyż zwlekanie z tym lub nie robienie nic, przy zaburzeniach w mowie stwarzają ryzyko dysleksji i niepowodzeń szkolnych w późniejszym wieku. Nasz kontakt z dzieckiem jest bardzo duży i możemy zaobserwować jak dziecko mówi w różnych sytuacjach życia przedszkolnego. Jeśli tylko zauważymy, że mowa dziecka odbiega od normy, należy natychmiast porozmawiać z rodzicami o tym problemie i poradzić aby udali się do logopedy. Ideałem byłoby gdyby w każdym przedszkolu zatrudniony był logopeda, który przeprowadzałby badania a następnie ćwiczenia z dziećmi tego wymagającymi, a jednocześnie wspierałby pracę nauczyciela.
Jednak w codziennej pracy nauczyciel ma niezliczone okazje do tego, aby ćwiczyć wymowę dzieci, rozpoczynając od zwykłej rozmowy na różne tematy, poprzez zabawy teatralne, naukę wierszyków i piosenek, zabawy w tzw. głoskowanie czyli wyróżnianie głosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, wyszukiwanie wyrazów na podaną głoskę oraz różnego rodzaju ćwiczenia z lusterkami. Należy wykorzystywać każdą nadarzającą się okazję aby usprawniać aparat mowy i prawidłową artykulację. Należy poszerzać zakres pojęciowy języka, dostarczając w różnorodny sposób nowych wiadomości, jak również walczyć z agramatyzmami oraz tak często i ...