Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Kwiatkowska
Data publikacji
2009-05-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
74

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Jest to program napisany na potrzeby zajęć o charakterze wychowawczym, prowadzonych w świetlicy szkolnej. Są one przeznaczone dla dzieci, sprawiających trudności wychowawcze, szczególnie przejawiających zachowania agresywne i nadpobudliwe.
 Pobierz (doc, 58,5 KB)

Podgląd treści


IDEA I GŁÓWNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Szkoła to skarbnica różnorakich osobowości. W tak licznej społeczności znajdziemy osoby bez przeszkód nawiązujące i utrzymujące kontakty interpersonalne, ale niestety również takie, które sprawiają trudności wychowawcze. Stawienie im czoła stanowi wyzwanie dla nauczyciela. Jest to bowiem problem bieżący, ale nie możemy zapominać, że może mieć wpływ na późniejsze, dorosłe życie człowieka.
Program tych zajęć nie jest terapią, jednak ma charakter wychowawczy i profilaktyczny. Kształtowanie osobowości i wspieranie rozwoju dziecka stało się tutaj punktem wyjścia i zdeterminowało treści programu. Wychodzę z założenia, że człowiek o prawidłowo rozwijającej się osobowości jest mniej podatny na uzależnienia, konflikty, destrukcyjny wpływ stresu, ma lepszy kontakt z otoczeniem. A w wieku szkolnym lepiej funkcjonuje w grupie rówieśniczej, dąży do samodoskonalenia, osiąga lepsze wyniki w nauce.

UWAGI O REALIZACJI:
Program obejmuje cykl 21 zajęć. Przeznaczony jest dla uczniów klas 1-szych i 2-gich szkoły podstawowej. Charakter profilaktyczno – wychowawczy zawęża krąg uczestników do dzieci sprawiających trudności wychowawcze oraz mających problemy z funkcjonowaniem w społeczności szkolnej. Ze względu na charakter zajęć w celu podniesienia ich efektywności grupy powinny być mało liczne. Uczestników należy wybrać na podstawie obserwacji własnych oraz rozmów z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 30-45 minut

I. CEL GŁÓWNY:
Kształtowanie osobowości dziecka oraz nauka funkcjonowania w społeczności.

II. CELE SZCZEGÓŁOWE:
← nauka zapobiegania agresji
← sposoby wyrażania emocji
← przedstawienie bogatej gamy uczuć
← pogłębianie poczucia własnej tożsamości
← ukazanie konstruktywnych sposobów pokonywania lęku
← uświadomienie przyczyn niechęci wobec szkoły i walka z nią
← propagowanie pracowitości i sumienności
← uświadomienie prawa odmowy w różnych sytuacjach
← uczenie empatii i szacunku dla innych
← kształtowanie pozytywnych wzorców funkcjonowania w grupie
← nauka ponoszenia odpowiedzialności za swoje czyny
← podnoszenie samooceny
← zaszczepianie motywacji i chęci do osiągania sukcesów
← ukazanie bezkonfliktowych sposobów radzenia sobie z problemami
← rozwijanie umiejętności radzenia sobie z sytuacjami trudnymi
← propagowanie zdrowego stylu życia
← nauka rozumienia siebie
← ukazanie roli norm i zasad w życiu człowieka
← kształtowanie wewnętrznej potrzeby pomocy innym

IV. TREŚCI PROGRAMU

Wszystkie treści można pogrupować w główne bloki tematyczne:

1. Postrzeganie siebie.
Główny nacisk został tu położony na budowanie poczucia własnej wartości. Jest to niezbędne do budowania akceptacji samego siebie i automatycznie obrazu otaczającego świata. Dziecko rozwijające się w poczuciu akceptacji łatwiej pokona lęk przed nowymi sytuacjami, będzie w konstruktywny sposób radziło sobie z problemami, znajdzie w samym sobie siłę i oparcie.
Dlatego też zajęcia umożliwia dzieciom odczuć, że są wyjątkowe i niepowtarzalne, a tym samym zwiększą ich poczucie własnej wartości i samoocenę.

2. Rozumienie ...