Dodaj publikację
Autor
Marta Sadowska
Data publikacji
2009-05-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
333

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program ten wyrasta z wcześniejszych doświadczeń pracy z młodzieżą i jest próbą wyjścia naprzeciw potrzebom młodych ludzi. Zakłada przygotowanie wychowanków do świadomej, wartościowej aktywności w dorosłym życiu. Treści programowe uwzględniają specyfikę okresu rozwojowego oraz uwarunkowania środowiskowe (rodzinne, szkolne, rówieśnicze, osobowościowe, biologiczne).
 Pobierz (doc, 207,0 KB)

Podgląd treści


„ Każdego dnia dostajemy kamienie.
Ważne, co z nich budujemy. Most czy mur?
H. Jackson Brown Jr.

Marta Sadowska
wychowawca

PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ
dla klasy I H (matematyczno - ekonomicznej) w latach 2007-2010

SPIS TREŚCI:

1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
l. l Cele programu
l .2 Zadania programu
l .3 Treści wychowania - zarys problematyki godzin do dyspozycji wychowawcy dla
poszczególnych
l .4 Formy realizacji zadań i sposoby osiągania celów
l .5 Oczekiwane rezultaty
l .6 Ewaluacja programu

2. SZCZEGÓŁOWY PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ W LATACH 2007 - 2010
1. Rok szkolny 2007/2008
2. Rok szkolny 2008/2009
3. Rok szkolny 2009/2010

3. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

4. BIBLIOGRAFIA

1. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Wychowanie jest procesem niezwykle delikatnym i złożonym. Funkcja nauczyciela -wychowawcy nie może sprowadzać się jedynie do dyrektywnego sterowania wychowankiem, ale musi tak organizować proces wychowawczy, by wspierać ucznia w kierowaniu własnym rozwojem.
Program ten wyrasta z wcześniejszych doświadczeń pracy z młodzieżą i jest próbą wyjścia naprzeciw potrzebom młodych ludzi. Zakłada przygotowanie wychowanków do świadomej, wartościowej aktywności w dorosłym życiu. Treści programowe uwzględniają specyfikę okresu rozwojowego oraz uwarunkowania środowiskowe (rodzinne, szkolne, rówieśnicze, osobowościowe, biologiczne). W klasie pierwszej największy nacisk położono na pokonanie obaw, niepokojów i lęków związanych z nową sytuacją- przekroczeniem progu liceum - oraz na poznanie zasad komunikacji i budowanie właściwych relacji z ludźmi. W klasie drugiej skoncentrowano się na budowaniu świata wartości uczniów, rozwijaniu umiejętności rozwiązywania konfliktów i przeciwdziałaniu zjawiskom patologicznym, a w klasie trzeciej na przygotowaniu wychowanków do pełnienia określonych ról społecznych i podejmowania decyzji. Na każdym poziomie wychowania zakłada się stosowanie metod aktywizujących, by zachęcić młodzież do refleksji nad sobą, do analizy własnych przeżyć i postaw, bo tylko uczenie się w wyniku własnych doświadczeń przyniesie zamierzony efekt.
Zadania wychowawcy klasy obejmują:
* sprawowanie opieki nad uczniami,
* podejmowanie działań integrujących zespół klasowy,
* zapewnienie pomocy w rozwiązywaniu trudnych i problemowych sytuacji,
* podejmowanie współpracy z przedstawicielami środowisk naturalnych i
intencjonalnych, wspomagających wszechstronny rozwój ucznia.

Dokument ten jest zgodny ze Szkolnym Programem Wychowawczym I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie.

1.1 CELE PROGRAMU:
• Cele ogólne:
➢ kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych,
➢ kreowanie postaw empatycznych,
➢ rozwijanie dociekliwości poznawczej,
➢ uświadomienie użyteczności edukacji,
➢ rozwijanie samodzielności,
➢ osiąganie celów życiowych i wartości wyższych poprzez twórcze
rozwiązywanie problemów,
➢ uczenie szacunku dla dobra wspólnego,
➢ kształcenie umiejętności życia w rodzinie i w społeczeństwie,
➢ rozpoznawanie i akceptowanie wartości moralnych,
➢ poszanowanie wartości patriotycznych,
➢ uczenie tolerancji,
➢ przygotowanie do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym
środowiska szkolnego i pozaszkolnego,
➢ zapoznanie z podstawowymi dokumentami szkolnymi, regulaminami
postępowania, prawami i ...