Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM AUTORSKI
DLA UCZNIÓW UZDOLNIONYCH SPORTOWO
Z KOSZYKÓWKI
Autor programu:
mgr Marta Sadowska
Spis treści:
1. Wprowadzenie.
2. Cele edukacyjne.
3. Zadania szkoły.
4. Cele ogólne.
5. Szczegółowe treści kształcenia:
1. Technika
2. Taktyka
6. Działania wychowawcze.
7. Procedury osiągania celów.
8. Osiągnięcia ucznia po zrealizowaniu programu.
9. Ewaluacja programu.
1. WPROWADZENIE
Program został opracowany w oparciu o ,,Podstawy programowe z wychowania fizycznego dla liceum” (Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenie ogólnego w poszczególnych typach szkół), a także materiały metodyczne przeznaczone dla instruktorów i trenerów, zebrane i opracowane przez mgr Martę Sadowską – nauczyciela wychowania fizycznego I LO w Chełmie.
Program przeznaczony jest do realizacji w liceum dla uczniów klas I – III mających predyspozycje do uprawiania koszykówki. Opracowany program powinien być realizowany w cyklu trzech lat, wymiarze 2 godzin tygodniowo na zajęciach pozalekcyjnych. W czasie zajęć uczniowie powinni opanować założone w programie elementy techniki i taktyki koszykówki. Ważnym elementem zajęć jest rozwijanie wśród uczniów zasady ,,fair play”. Dobrowolność zajęć kształtuje wśród uczniów postawę prozdrowotną i umiejętność zagospodarowania sobie czasu wolnego. Wdraża do aktywnego i systematycznego uprawiania sportu.
Zajęcia będą się odbywały na sali gimnastycznej i boisku w grupie 12 -16 osób. Uczniowie wykazujący zainteresowanie koszykówką i uczestniczący w zajęciach, będą mogli sprawdzić stopień opanowania swoich umiejętności, uczestnicząc w zawodach sportowych i turniejach. Przewidziane są również sprawdziany bieżące umożliwiające kontrolę postęp uczniów.
Wstępna selekcja:
Podstawą rekrutacji na zajęcia sekcji piłki koszykowej są:
➢ pomiar cech fizycznych (waga, wzrost, rozpiętość ramion),
➢ sprawdzian cech motorycznych:
• szybkość,
• bieg na dystansie 30 m ,
• bieg po kopercie,
• skoczność – wyskok z miejsca,
• zwinność,
➢ konsultacje z pielęgniarką szkolną o stanie zdrowia uczniów,
➢ zgoda rodziców;
2. CELE EDUKACYJNE:
➢ zrozumienie powodów i sensu starań o własne ciało, sprawność, zdrowie i urodę,
➢ zrozumienie potrzeby racjonalnej troski o witalną gotowość organizmu warunkującą osiągnięcia życiowe,
➢ ogólne usprawnienie ruchowe uczniów, wzmacnianie ich odporności i tężyzny fizycznej,
➢ doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej poprzez wszechstronny rozwój fizyczny,
➢ rozbudzanie u uczniów potrzeby aktywności fizycznej – zabawy i wypoczynku, jako elementu zdrowego stylu życia, a równocześnie praktycznego wyrazu świadomej troski o własny rozwój i zdrowie, kształtowanie pozytywnych nawyków w tej dziedzinie,
➢ kształcenie charakteru i wzmacnianie psychiki uczniów poprzez ćwiczenia fizyczne oraz zespołowy udział uczniów w sportowej rywalizacji w formach odpowiednich do ich płci, wieku, a także umiejętności i możliwości fizycznych,
➢ ukształtowanie dojrzałej osobowości uczniów, ukierunkowanej na osiąganie celów dzięki umiejętności współdziałania i współzawodnictwa,
➢ doskonalenie elementów technicznych i taktycznych z zakresu koszykówki ...