Dodaj publikację
Autor
Marta Sadowska
Data publikacji
2009-05-18
Średnia ocena
3,00
Pobrań
267

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program został opracowany o materiały metodyczne przeznaczone dla instruktorów i trenerów oraz nauczycieli wychowania fizycznego. Program przeznaczony jest do realizacji w liceum dla uczniów klas I - III. Adresatem programu są dziewczęta wykazujące zainteresowanie piłką koszykową. Uczestniczki zajęć będą mogły sprawdzić swoje umiejętności, uczestnicząc w zawodach sportowych i turniejach. Przewidziane są również sprawdziany bieżące umożliwiające kontrolę postępów. Opracowany program realizowany jest w cyklu trzech lat, w wymiarze 2 godzin tygodniowo - na zajęciach pozalekcyjnych.
 Pobierz (doc, 70,0 KB)

Podgląd treści


PROGRAM ZAJĘĆ SZKOLNEGO KLUBU SPORTOWEGO
KOSZYKÓWKA DZIEWCZĄT

Autor programu:
mgr Marta Sadowska

Spis treści:
I. Wprowadzenie.
II. Cele.
III. Zadania główne.
IV. Zadania operacyjne:
a) motoryczność,
b) umiejętności,
c) wiadomości
V. Treści kształcenia i wychowania.
VI. Działania wychowawcze.
VII. Systematyka doboru ćwiczeń.
VIII. Zasady nauczania.
IX. Metody nauczania ruchu.
X. Metody realizacji zadań.
XI. Metody przekazywania wiadomości.
XII. Osiągnięcia .
XIII. Ewaluacja.
XIV. Organizacja zajęć.

I. WPROWADZENIE
Program ten opracowano dla nowo utworzonej sekcji koszykówki dziewcząt, której celem było przygotowanie zespołu do rozgrywek w ramach Licealiady oraz propagowanie koszykówki dziewcząt w szkole i środowisku.
Realizowane w szkole w ramach programu wychowanie fizyczne nie wypełnia obiektywnych potrzeb młodzieży. Dla olbrzymiej większości uczniów zajęcia lekcyjne są niewystarczające i muszą być uzupełniane poza lekcjami. Taki rodzaj zajęć ma duży wpływ na realizację zadań wynikających z planu pracy szkoły oraz programu działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
      W procesie wychowania fizycznego szczególną rolę, także ze względów zdrowotnych, odgrywają zajęcia ruchowe wzorowane na zespołowych grach sportowych.
      Gry sportowe, a wśród nich koszykówka należą do dyscyplin, które młodzież bardzo chętnie uprawia. Uczestnicząc w tego typu zajęciach może w pełni zaspokoić potrzebę ruchu, a ponadto zregenerować siły fizyczne i psychiczne, rozwijać sprawność psychomotoryczną, kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności. Mogą także osiągnąć wysoki wynik sportowy we współzawodnictwie z innymi szkołami na poziomie powiatu, rejonu czy też województwa.
      W czasie zajęć zawierających elementy koszykówki uczniowie mają możliwość zetknięcia się z wieloma odmianami form ruchu i stopniowego opanowania umiejętności opartych na ruchach celowych, precyzyjnych i skoordynowanych, które następnie będą wykorzystane we współzawodnictwie i współdziałaniu w zespole.

II. CELE
➢ wszechstronny rozwój fizyczny,
➢ propagowanie zdrowego stylu życia,
➢ upowszechnianie wzorców aktywnego spędzania czasu,
➢ wyposażenie uczestników w podstawowe wiadomości z zakresu kultury fizycznej pozwalających na samodzielne podejmowanie działań w celu usprawnienia funkcjonowania organizmu,
➢ kształtowanie umiejętności wykorzystania opanowanych indywidualnych i zespołowych form ruchu w aktywności rekreacyjno – sportowej,
➢ rozwijanie zainteresowań sportowych,
➢ popularyzowanie koszykówki w szkole i w środowisku,
➢ kształtowanie postaw osobowościowych.

III. ZADANIA GŁÓWNE
➢ kształtowanie sprawności kondycyjno – koordynacyjnej,
➢ przygotowanie teoretyczne,
➢ przygotowanie techniczno – taktyczne,
➢ przygotowanie do udziału w zawodach sportowych.

IV. ZADANIA OPERACYJNE
a) Motoryczność:
➢ szybkość – bieg po prostej, po łuku, bieg przodem, tyłem, bieg ze zmianą tempa i kierunku, starty z różnych pozycji wyjściowych, start i zatrzymanie na sygnał, sztafety wahadłowe;
➢ zwinność – szybkie zmiany form ruchu, reakcja na ruch przeciwnika, ćwiczenia z piłkami (chwyty, podrzuty, kozłowanie, toczenie) w zmiennych sytuacjach, tory przeszkód;
➢ wytrzymałość – ćwiczenia powtarzane w seriach: bieg tam i z powrotem, bieg wzdłuż linii bocznej ...