Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
silverka, 2011-11-09, ocena:
ciekawa propozycja lekcji, konkretne materiały do wykorzystania na godzinie wychowawczej
Zajęcia profilaktyczne dla klas IV-VI
Przyjaźń jest prawdziwym skarbem.
Cele ogólne:
Uświadomienie dzieciom, czym jest przyjaźń i jak można budować trwałe związki przyjacielskie.
Poznanie zasad postępowania przydatnych do zdobycia przyjaciół.
Poznanie „nieprzyjaciół przyjaźni”.
Cele szczegółowe:
Uczeń właściwie rozumie pojęcie przyjaźni, jako pozytywnego i mocnego związku między ludźmi.
Uczeń wie, jakie znaczenie mają przyjaźnie w życiu człowieka.
Uczeń wie, że można nauczyć się sztuki zjednywania sobie przyjaciół.
Co ma robić, by mieć przyjaciela.
Co może zniszczyć przyjaźń.
Materiały: kartki z krzyżówkami, kartki z przysłowiami, szary papier, kartki papieru, mazaki, karteczki czerwone i czarne (ich ilość odpowiada ilości uczniów w klasie), kartki ze scenkami do odgrywania.
Czas trwania: 135 min.(3 zajęcia).
Przebieg:
1. Podział klasy na grupy (przez losowanie kolorowych karteczek), grupy otrzymują krzyżówkę do rozwiązania. Tematem zajęć jest rozwiązanie krzyżówki.
2. Podanie tematu i celów zajęć.
3. Rundka - uzupełnianie zdania „Przyjaźń oznacza…”
4. Grupy otrzymują kartki papieru, na których odrysowują dłoń wybranej osoby z grupy. Następnie wpisują w dłonie cechy dobrego przyjaciela. Prezentacja wyników pracy grup.
5. Co robić, aby być dobrym przyjacielem? Ćwiczenie – ogłoszenia. Uczniowie mają napisać ogłoszenie, w którym zareklamują się jako przyjaciel (max.25 słów). Należy napisać w taki sposób, aby było jasne, dlaczego właśnie Ciebie, a nie kogoś innego, ktoś chciałby mieć za przyjaciela. Następnie ogłoszenia uczniowie wkładają do torby i każdy po kolei wyciąga jedno, czyta je głośno i stara się odgadnąć, kto je napisał. Uczniowie mają podać, co im pomogło odgadnąć autora.
6.Miniwykład: Przyjaźń jest nam niezbędna w codziennym życiu. Znajomych można mieć wielu, przyjaciół – tylko kilku. Budowana latami potrafi znieść najcięższe próby. Przyjaciele czasami kłócą się ze sobą, ale potrafią sobie wybaczyć, zrozumieć siebie nawzajem. Przyjaźń to także dobra inwestycja w zdrowie. Ludzie, którzy mają bliskich przyjaciół, żyją dłużej i są szczęśliwi. Bo dobrze mieć poczucie, że istnieje osoba, która zawsze, bez względu na wszystko, stanie po twojej stronie wesprze cię, wysłucha.
7.Podzał klasy na grupy. Każdy uczeń dostaje kartkę z niedokończonym tekstem przysłowia o przyjaźni i ma odnaleźć innych uczniów, którzy mają resztę brakującego tekstu. Uczniowie, którzy odnaleźli całe przysłowie stanowią grupę i siadają razem. Grupy odczytują swoje przysłowia. Grupy mają zastanowić się, jakie znaczenie mają dla nas przyjaźnie. Prezentacja pracy grup.
8. Następnie grupy otrzymują scenki do odegrania, które umacniają związki przyjacielskie. Omówienie odczuć dzieci odgrywających role oraz odczuć widzów.
9.Pytanie do klasy:
Jak mogę pokazać przyjacielowi, że jest dla mnie kimś ważnym?
- gdy jest chory odwiedzam go ...