Dodaj publikację
Autor
Marta Sadowska
Data publikacji
2009-05-25
Średnia ocena
1,00
Pobrań
458

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Metoda projektu w wychowaniu fizycznym, może być zastosowana zarówno w pracy dydaktycznej, jak i wychowawczej. Polega na wykonaniu przez uczniów zaplanowanego przez nich zadania, wyzwala twórczą aktywność poprzez różnorodne czynności intelektualne i motoryczne. Nauczyciel określa ramy projektu i przyjmuje rolę koordynatora i doradcy, aranżuje sytuację edukacyjne sprzyjające samodzielnemu uczeniu się. Wykonanie projektu jest doskonałą okazją do integracji przedmiotowej, gdyż wymaga od uczniów wykorzystania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin nauki.
 Pobierz (doc, 32,5 KB)

Podgląd treści


Autor: Marta Sadowska – nauczyciel wychowania fizycznego

Metoda projektu w wychowaniu fizycznym, może być zastosowana zarówno w pracy dydaktycznej, jak i wychowawczej. Polega na wykonaniu przez uczniów zaplanowanego przez nich zadania, wyzwala twórczą aktywność poprzez różnorodne czynności intelektualne i motoryczne. Nauczyciel określa ramy projektu i przyjmuje rolę koordynatora i doradcy, aranżuje sytuację edukacyjne sprzyjające samodzielnemu uczeniu się. Wykonanie projektu jest doskonałą okazją do integracji przedmiotowej, gdyż wymaga od uczniów wykorzystania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin nauki. Jednakże musimy zdawać sobie sprawę, że metoda projektów jest czasochłonna i pracochłonna zarówno dla nauczyciela jak i dla ucznia. Wymaga zaangażowania poza godzinami dydaktycznymi. Konieczne jest uwzględnienie różnego tempa pracy zespołów.

Metoda projektu kształci umiejętności:
➢ planowania, organizowania i oceniania własnej nauki i pracy,
➢ efektywnego porozumiewania się w różnych sytuacjach,
➢ pracy w grupie,
➢ rozwiązywania problemów,
➢ podejmowania decyzji,
➢ zbierania i selekcjonowania informacji,
➢ prezentacji własnego punktu widzenia,
➢ przygotowania do publicznych wystąpień,
➢ stosowania zdobytej wiedzy w praktyce.

Etapy realizacji:

1. Ustalenie przez nauczyciela w czasie przygotowania rocznego planu pracy, które
treści będą realizowane metodą projektów.
2. Przygotowanie uczniów do pracy, dokładne zapoznanie ich z metodą.
3. Wprowadzenie uczniów w tematykę zagadnienia.
4. Formułowanie i wybór tematów.
5. Przygotowanie do realizacji projektu:

➢ opracowanie instrukcji do projektu zawierającej cele i standardy oraz zakres
czynności uczniów,
➢ ustalenie zasad pracy w zespołach,
➢ zawarcie kontraktu z uczniami na wykonanie projektu,
➢ ustalenie terminów konsultacji,
➢ opracowanie planu sprawozdania z projektu.
Realizacja projektu:
➢ zbieranie i opracowywanie informacji,
➢ opracowanie sprawozdania.
Prezentacja projektu:
➢ przygotowanie planu prezentacji,
➢ prezentacja efektów pracy.
8. Ocena projektu. Dokonanie oceny pracy całego zespołu, poszczególnych członków,
poszczególnych faz i całości pracy według kryteriów ustalonych w instrukcji. Samoocena
uczniów i zespołów.

Uwagi organizacyjne:
Czas na realizację uzależniony jest od rodzaju projektu. Mały projekt może być realizowany na kilku jednostkach lekcyjnych, duży może obejmować kilkanaście jednostek, a nawet cały semestr.
Podział uczniów na zespoły powinien odbywać się na zasadzie dowolności lub zainteresowania tematem. W zespołach powinni znaleźć się uczniowie o różnym poziomie osiągnięć szkolnych. Liczebność zespołów wynosi od 4 do 7 osób.
Nauczyciel wspólnie z uczniami powinien ustalić zasady pracy w grupie i podział ról w zespole. Praca zespołów jest monitorowana na wszystkich etapach realizacji projektu. Nauczyciel pozostaje w kontakcie z liderami zespołów, wykazuje zainteresowanie przebiegiem pracy, zachęca do wytrwałości i samooceny postępów pracy.