Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Wykorzystanie komputera w edukacji językowej
Dylemat stosować komputery w nauczaniu czy nie, stracił swoją aktualność z chwilą, kiedy rządy Unii Europejskiej podjęły decyzję, zobowiązującą szkoły do korzystania w procesie kształcenia na szerszą skalę z technologii informacyjnych. Zostało przyjęte, że nauczyciele wszystkich przedmiotów maja przygotować się do pracy z komputerem do 2002 roku. W ten oto sposób uznano oficjalnie, że komputery są norma cywilizacyjną, a technologie informacyjne obecne są nieomal we wszystkich dziedzinach życia.
Za wykorzystaniem komputera w nauczaniu przemawiają także pragmatyczne argumenty. Komputer zastępuje stosowane dotychczas narzędzia i środki dydaktyczne: tradycyjną pocztę, magnetofon, odtwarzacz video, telewizję, faks, jest przy tym szybszy i efektywniejszy. Poszerza istniejące możliwości i pozwala wprowadzać nowe rozwiązania. Zachęca uczniów do pracy, wspiera proces zapamiętywania ponieważ oddziałuje na wszystkie kanały: wzrok, słuch, dotyk, jednocześnie angażując emocjonalnie przy wykonywaniu atrakcyjnych, podobnych do gier zadań. Praca z komputerem odpowiada wiec potrzebom uczniów i trafia do ich wyobraźni, kształtowanej od najmłodszych lat przez dynamiczne obrazy. Z jednej strony tworzy doskonałe warunki dla indywidualizacji procesu uczenia się z drugiej - prowadzi do rozwijania umiejętności pracy w grupie dzięki systemom umożliwiającym interakcję na niespotykaną wcześniej skalę.
Choć uczniowie nierzadko bieglejsi są w obsłudze komputera od swoich nauczycieli, nie oznacza to, że ich nie potrzebują. Każdy z nauczycieli - specjalistów w swojej dziedzinie- może przyczynić się do rozwoju ich kompetencji medialnej i w ten sposób lepiej przygotować ich do dorosłego życia, zwiększyć ich szanse w dostępie do edukacji, pomóc im w odnalezieniu się w pracy zawodowej.
Komputer jako środek dydaktyczny znakomicie wspomaga ćwiczenia poznawcze - umożliwia dostęp do materiału językowego zarówno w formie tekstowej, jaki i dźwiękowej, uzupełnionego barwą, grafiką, animacją, filmem, z płyt CD i Internetu.
Komputer świetnie spełnia rolę dostawcy zadań praktycznych, które są natychmiast oceniane. Różnorodne ćwiczenia sprawdzają rozumienie tekstu czytanego i słuchanego, stosowanie zasad gramatycznych, typowe reakcje w podanym kontekście sytuacyjnym.
Wspomnieć tu należy również o technologii informacyjnej, której rola w ćwiczeniach językowych, polega na dostarczeniu materiału lub na zmianie formy prezentacji danych, która ułatwia uczniom rozwiązanie problemu.
BIBLIOGRAFIA
1. Gajek E.: Komputery w nauczaniu języków obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
2. Komorowska H.: Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001
3. Lis M.: Programowanie w Delhi, Axel Springer Polska Sp. z o.o., Warszawa, 2002, nr 3/02(18)
4. Obidniak D., Brewińska E., Joras M., Świerczyńska E.: Język niemiecki- Partnersprache-Poradnik dla nauczyciela, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszaw, 2002