Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Beata Miklaszewska
Konspekt lekcji chemii w klasie II gimnazjum
TEMAT: Czy sole ulegają dysocjacji jonowej?
Cele operacyjne:
Uczeń :
-powie jak przebiega dysocjacja jonowa soli ,
-wymieni jony powstające w czasie dysocjacji soli w wodzie ,
-zbada przewodnictwo elektryczne roztworów soli i kryształów soli ,
-napisze i odczyta równanie reakcji dysocjacji soli ,
-dokona prawidłowej obserwacji i wyciągnie właściwe wnioski.
Metody nauczania :
-oglądowa – prezentacja komputerowa slajdów , wyświetlenie foliogramu i fazogramu ,
-praktyczna – eksperyment uczniowski ,
-słowna – dyskusja.
Środki dydaktyczne :
-komputery,
-dyskietki z prezentacjami: Dysocjacja kwasów , Dysocjacja zasad,
-foliogram: Dysocjacja kwasów i zasad,
fazogram: Dysocjacja chlorku sodu,
sprzęt laboratoryjny: zlewki, zestawy do badania przewodnictwa prądu elektrycznego soli i ich roztworów,
odczynniki: kryształy soli NaCl i Cu SO4 , roztwory NaCl, CuSO4 , CaCl2 , KNO3 .
Przebieg lekcji:
Przypomnienie wiadomości o dysocjacji jonowej kwasów i zasad.
Uczniowie oglądają prezentacje komputerowe slajdów : Dysocjacja kwasów i Dysocjacja zasad, porównują procesy i formują wnioski. Nauczyciel koryguje spostrzeżenia uczniów wyświetlając foliogram.
Problem: Jak sprawdzić , czy sole lub ich roztwory przewodzą prąd elektryczny ?
Odp. Przeprowadzić doświadczenie.
DOŚWIADCZENIE
Badanie przewodnictwa elektrycznego soli i ich roztworów.
OBSERWACJE:
Badana substancja
Czy przewodzi prąd elektryczny?
Kryształ NaCl
-
Kryształ CuSO4
-
Roztwór wodny NaCl
+
Roztwór wodny CuSO4
+
Roztwór wodny CaCl2
+
Roztwór wodny KNO3
+
WNIOSEK:
Roztwory wodne soli przewodzą prąd elektryczny a kryształy soli nie przewodzą prądu elektrycznego.
Problem : Jakie jony powstają w roztworach wodnych soli ?
Wyjaśnienie mechanizmu dysocjacji elektrolitycznej soli na przykładzie NaCl
z zastosowaniem fazogramu.
Faza1
Faza2
Faza3
Faza4
4.Zapis równań reakcji dysocjacji pozostałych soli użytych w doświadczeniu (puzzle jonów metali i reszt kwasowych).
CuSO4 → Cu2+ + SO42-
CaCl2 → Ca2+ + 2Cl-
KNO3 → K+ + NO3-
5.Podsumowanie lekcji.
Sole dysocjują na kationy metali i aniony reszt kwasowych.
MnM RmN → n MM+ + mRN-
6. Praca domowa. Zadanie 104/57, 105,106/58 z zeszytu ćwiczeń