Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Łuków,21 maja 2009 r.
KONSPEKT LEKCJI
Prowadzący: Sławomir Milaniuk
Klasa: II Technikum Nr 3 kształcące w zawodzie technik ekonomista
Przedmiot: Statystyka
Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne (2x45 min.)
Temat: Podstawowe miary statystyczne i ich graficzna prezentacja w arkuszu kalkulacyjnym Excel.
Treści kształcenia (działy programowe podstawy programowej):
w bloku „Funkcjonowanie podmiotu gospodarczego”:
działalność podmiotów gospodarczych,
organizacja i zarządzanie,
w bloku „Informacja w przedsiębiorstwie”:
środki techniczne i materiały pomocnicze,
przepływ informacji w podmiocie gospodarczym,
badanie statystyczne,
analiza statystyczna, czynności operatorskie związane z obsługą klawiatury,
użytkowe programy komputerowe,
rozwiązywanie problemów ekonomicznych za pomocą komputera,
organizacja stanowiska pracy.
Cel ogólny: poznanie metod obliczania podstawowych miar statystycznych i ich graficznej prezentacji w arkuszu kalkulacyjnym Excel
Cele operacyjne:
w zakresie wiedzy uczeń zna:
rodzaje miar statystycznych,
pojęcie podstawowych miar statystycznych (średnia arytmetyczna, dominanta, mediana, odchylenie przeciętne, odchylenie standardowe),
gotowe funkcje arkusza kalkulacyjnego Excel podstawowych miar statystycznych,
w zakresie umiejętności potrafi:
stosować gotowe funkcje arkusza kalkulacyjnego Excel, pozwalające obliczyć: średnią arytmetyczną, dominantę, medianę, odchylenie przeciętne, odchylenie standardowe,
dobrać odpowiedni rodzaj wykresu do prezentacji określonych danych statystycznych,
wykonać prezentację graficzną danych statystycznych w arkuszu kalkulacyjnym Excel,
trafnie interpretować otrzymane wyniki obliczeń.
Forma pracy: praca w grupach
Metody pracy: pogadanka, kierowanie nabywaniem umiejętności praktycznych połączonych z prezentacją, metoda ćwiczeniowa
Środki dydaktyczne: plansze z wzorami miar statystycznych, ankiety opracowane przez uczniów, arkusze z ćwiczeniami praktycznymi, program użytkowy arkusz kalkulacyjny – Excel, tablica interaktywna, Internet.
Przebieg lekcji:
I część organizacyjna:
- powitanie uczniów i sprawdzenie listy obecności,
- sprawdzenie pracy domowej (opracowane ankiety).
II część wprowadzająca:
- zapoznanie z tematem lekcji (wyświetlenie na tablicy interaktywnej i zapisanie w dzienniku lekcyjnym),
- wyjaśnienie celów i przebiegu lekcji,
- nawiązanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe poprzez wskazanie powiązania omówionego tematu ze standardami egzaminacyjnymi,
- krótkie wprowadzenie w tematykę nowej lekcji (wyjaśnienie roli i znaczenia poprawnego obliczania miar statystycznych i ich graficznej prezentacji).
III część realizacyjna:
- podział klasy na grupy, rozdanie arkuszy z ćwiczeniami do wykonania (załącznik nr 1) oraz wyjaśnienie sposobu ich realizacji,
- wykonywanie ćwiczeń przez uczniów w grupach:
(Uczniowie, wykorzystując gotowe funkcje programu Excel, wyznaczają wskazane parametry danych statystycznych samodzielnie sprawdzając poprawność swoich obliczeń.),
- prezentacja wykonanych zadań przez grupy na forum klasy:
(Zadaniem każdej grupy jest graficzne zaprezentowanie wyników przeprowadzonej i opracowanej ankiety. Uczniowie sami wybierają rodzaj wykresu spośród czterech: kolumnowego, słupkowego, liniowego, kołowego. Prezentowanie danych statystycznych następuje w taki sposób, aby były one jak najbardziej czytelne.),
- ocena i analiza wyników pracy przez inne grupy:
(Następuje zamiana miejsc, tzn. grupy zamieniają się miejscami przy stanowiskach komputerowych w ten ...