Dodaj publikację
Autor
Ilona Siemianowska
Data publikacji
2009-05-25
Średnia ocena
4,67
Pobrań
571

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

            Opracowana karta obserwacji pomoga nauczycielkom w przyjrzeniu się właściwościom rozwoju dziecka 3 - letniegoi rozpatrzenia jego możliwości psychofizycznych w zakresie adaptacji, ogólnej sprawności ruchowej, samodzielności, dojrzałości społecznej, koordynacji   wzrokowo – ruchowej, rozwoju mowy, czynności poznawczych. Dzięki niej nauczycielki mogłą dokładniej obserwować proces rozwoju dzieci. Karty obserwacji pomagają wychowawczyniom w doskonaleniu pracy indywidualnej, wyrównywaniu szans edukacyjnych oraz w spieraniu dzieci zdolnych.
 Pobierz (doc, 145,0 KB)

Podgląd treści


ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA 3-LETNIEGO

Imię i nazwisko:……………………………………………………………………………………………………………………

Data obserwacji (miesiąc):

wstępna…………………………………………………….

półroczna………………………………………………..

końcowa…………………………………………………..

Ocena:
Jeżeli u dziecka zaobserwowano co najmniej 3 symptomy zachowania ze znakiem
+ w poszczególnych tabelach oznacza to, że podopieczny nie ma trudności z daną sferą zachowania.

Oznaczenia:
Obserwacja wstępna – kolor zielony
Obserwacja półroczna – kolor niebieski
Obserwacja końcowa – kolor czerwony

A. ADAPTACJA

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Samodzielnie wchodzi do sali | | | |
|2. |Nie płacze po rozstaniu z rodzicami | | | |
|3. |Uczestniczy we wspólnych zabawach z grupą organizowanych | | | |
| |przez nauczyciela | | | |
|4. |Uczestniczy w swobodnych zabawach (samotnie lub z | | | |
| |rówieśnikami) | | | |
|5. |Rozmawia z nauczycielem | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

B.OGÓLNA SPRAWNOŚĆ RUCHOWA

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Rzuca oburącz piłkę do drugiej osoby | | | |
|2. |Potrafi chodzić na palcach | | | |
|3. |Potrafi prawidłowo czworakować | | | |
|4. |Toczy dużą piłkę | | | |
|5. |Prawidłowo wykonuje podskoki obunóż | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

C.SAMODZIELNOŚĆ

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Samodzielnie korzysta z toalety | | | |
|2. |Myje i wyciera ręce | | | |
|3. |Samodzielnie zakłada wybrane części garderoby | | | |
|4. |Prawidłowo posługuje się łyżką | | | |
|5. |Odkłada swoje rzeczy na umówione miejsce | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

D.DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Bawi się z rówieśnikami | | | |
|2. |Przestrzega ustalonych zasad funkcjonujących w grupie | | | |
|3. |Wykonuje polecenia nauczyciela | | | |
|4. |Informuje nauczyciela o swoich potrzebach | | | |
|5. |Dzieli się zabawkami z innymi dziećmi | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

E.KOORDYNACJA WZROKOWO – RUCHOWA

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Nawleka koral na sznurek | | | |
|2. |Formuje wałek z plasteliny | | | |
|3. |Prawidłowo trzyma kredkę | | | |
|4. |Buduje most z 3 klocków wg wzoru | | | |
|5. |Buduje wieżę z 4 – 8 klocków | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

F.MOWA

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Posługuje się zdaniami prostymi | | | |
|2. |Odczytuje treść obrazka (nazywa przedmioty, określa | | | |
| |czynności i cechy) | | | |
|3. |Wykonuje polecenia osób dorosłych (np. przynieś kredkę) | | | |
|4. |Potrafi skupić uwagę na krótkich przekazach informacji | | | |
| |(wiersz, polecenia) | | | |
|5. |Potrafi zapamiętać krótkie wierszyki | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

G. CZYNNOŚCI POZNAWCZE

|Lp. | |Obserwacja |
| |Wybrane umiejętności | |
| | |wstępna |półroczna |końcowa |
|1. |Rozpoznaje 3 podstawowe kolory (czerwony, żółty, zielony) | | | |
|2. |Nazywa podstawowe części ciała | | | |
|3. |Segreguje klocki wg wielkości | | | |
|4. |Posługuje się liczebnikami głównymi: 1, 2, 3 | | | |
|5. |Prawidłowo określa ilość używając zwrotów: dużo, mało, | | | |
| |tyle samo | | | |
|Suma punktów +/- | | | |

ZESTAWIENIE WYNIKÓW OBSERWACJI DZIECKA
3 – LETNIEGO

| | |Maksymalna liczba punktów możliwych do |
| |Obserwacja |uzyskania w poszczególnych obszarach |
| | | |
|Obszary obserwacji | | |
| | | | | |
| |wstępna |półroczna |końcowa | |
|A. Adaptacja | | | |5 |
|B. Ogólna sprawność | | | |5 |
|ruchowa | | | | |
|C. Samodzielność | | | |5 |
|D. Dojrzałość społeczna | | | |5 |
|E. Koordynacja | | | |5 |
|wzrokowo - ruchowa | | | | |
|F. Mowa | | | |5 |
|G ...