Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AUTORSKI PROGRAM INDYWIDUALNY
Z MATEMATYKI
dla ucznia klasy VI
( wymiar 1 godzina tygodniowo)
mgr Sławomira Jurek
WSTĘP
Program przeznaczony jest dla uczenia klasy VI. Chłopiec wykazuje
bardzo duże zdolności matematyczne jak również głębsze zainteresowanie tym przedmiotem. Posiada on znacznie bogatszą wiedzę i większe umiejętności niż jego rówieśnicy. Potrafi logicznie myśleć, uogólniać, wyciągać wnioski. Pracuje bardzo szybko i sprawnie. Samodzielnie poszukuje nowych sposobów rozwiązań. Zadania o zwiększonym stopniu trudności nie sprawiają mu większych kłopotów. Mimo bardzo niewielkiego doświadczenia odnosi sukcesy w różnego rodzaju konkursach matematycznych. Do tej pory były to:
• Zajęcie III miejsca w VIII Międzyszkolnym Konkursie klas III „ Mały Matematyk 2004” (SP 15 – Jaworzno).
• Zdobycie wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie „ Kangur Matematyczny” ( Toruń 2004).
• Zajęcie II miejsca w IX Miejskim Konkursie matematycznym dla klas czwartych (Jaworzno 2005 ).
• Bardzo dobry wynik (12 miejsce) w Międzynarodowym Konkursie „ Kangur Matematyczny” ( Toruń 2005).
• Zajęcie 9 miejsca w powiecie, 19 miejsca w województwie oraz 771 miejsca w kraju w Matematycznych Mistrzostwach Polski Dzieci i Młodzieży „Kwadratura Koła” ( Mińsk Mazowiecki 2006).
• Zdobycie tytułu Primus Inter Pares z matematyki wśród klas piątych Szkoły Podstawowej nr 1 w Jaworznie (2006).
• Zajęcie 10 miejsca w Międzynarodowym Konkursie „Kangur Matematyczny 2006”. ( Toruń 2006).
• Zajęcie I miejsca w X Miejskim Konkursie Matematycznym dla klas piątych . ( Jaworzno 2006).
Konstrukcja programu matematyki przeznaczonego dla Jakuba zakłada możliwość realizacji zagadnień w stopniu rozszerzonym. Realizacja w/w programu pozwoli rozszerzyć zainteresowania uczenia, przyczyni się do większych sukcesów w nauce a także pozwoli odnosić coraz wyższe osiągnięcia w konkursach matematycznych na szczeblu wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym.
Wymiar 1 godzina tygodniowo pozwala jedynie na ukierunkowanie pracy dziecka. Większość pracy musi być wykonana w domu samodzielnie przez ucznia, nauczyciel odgrywa jedynie rolę wspierającą.
Po pierwszym i drugim semestrze uczeń będzie pisał test sprawdzający poziom jego wiedzy i umiejętności.
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
1. Rozwijanie rozumienia przez uczenia podstawowych pojęć arytmetyki i geometrii.
2. Rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego, i logicznego rozumowania.
3. Rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów w stylu matematycznym.
4. Rozwijanie umiejętności interpretowania informacji.
5. Uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie.
6. Kształtowanie umiejętności stosowania schematów, symboli literowych i rysunków przy rozwiązywaniu różnych zadań i problemów w sytuacjach codziennych.
7. Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych.
8. Kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości.
9. Nauczanie dobrej organizacji pracy, wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości.
SZCZEGÓŁOWE CELE EDUKACYJNE
Rozwijanie sprawności rachunkowej
• Stosowanie reguł kolejności wykonywania działań.
• Rozkładanie liczb naturalnych na czynniki pierwsze z zastosowaniem cech podzielności ...