Dodaj publikację
Autor
Maria Kosiak
Data publikacji
2009-05-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
168

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera opis rozwoju szcześciolatka. Zarówno fizyczny jak i psychiczny.
 Pobierz (doc, 21,5 KB)

Podgląd treści


Maria Kosiak

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA

Według Stefana Szumana „dojrzałość szkolna to taki poziom rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego dziecka, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczną naukę w klasie I szkoły podstawowej”.
Wrażliwość dziecka to jego zainteresowanie literkami, cyferkami, rysowaniem, liczeniem czy też czytaniem. Podatność oznacza, że dziecko chce się podporządkować poleceniom, wskazówkom i uwagom osób dorosłych.
Dojrzałość fizyczną osiąga dziecko, którego wzrost, waga, proporcje ciała pozwalają bez przeszkód korzystać z urządzeń i przyborów szkolnych. Zmniejsza się u niego podatność na zmęczenie i zwiększa odporność na choroby. Od tej dojrzałości zależny jest rozwój ruchowy dziecka.
Rozwój psychiczny to taki poziom wszystkich procesów poznawczych i emocjonalnych, od których zależy funkcjonowanie dziecka w szkole. Należy do nich: pamięć, uwaga, spostrzeganie wzrokowe i słuchowe, myślenie i mowa.
Dojrzałość społeczna polega na umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z innymi. To także znajomość norm społecznych.
Pod koniec wieku przedszkolnego u dzieci dokonuje się skok rozwojowy, uaktywnia się układ hormonalny, który wpływa na rozwój ciała jak i układu nerwowego. Szczególnie znaczące są zmiany w pracy układu nerwowego. Zauważa się poprawę w funkcjonowaniu zmysłów: polepsza się ostrość wzroku, zdolność odróżniania odcieni barw, dzieci dokładniej odbierają bodźce z otoczenia- dźwięki, smaki i zapachy. Ruchy ciała i rąk stają się bardziej płynne. Dziecko potrafi dłużej skupić uwagę na przedmiocie. Stara się być bardziej odpowiedzialne gdyż wyrabia się w nim poczucie obowiązku. Poprawia się zdolność analizy i syntezy wzrokowo- słuchowej. Nadal dominuje myślenie konkretno- wyobrażeniowe przedoperacyjne.

Rozwój fizyczny

Prawidłowo rozwinięty sześciolatek powinien ważyć ok. 22-25 kg i mieć wzrost ok. 117cm. Dziecko położywszy rękę na czubku głowy powinno dotknąć palcami przeciwległego ucha.
Sześciolatek jeździ na dwukołowym rowerze, przechodzi po narysowanej linii nie tracąc równowagi, skacze na jednej nodze, rzuca piłkę do celu, kopie piłkę z rozbiegu, łapie piłkę w obie ręce z odległości ok. 1metra.
Wykonuje samodzielnie czynności samoobsługowe. Prawidłowo trzyma ołówek i stosuje odpowiedni nacisk. W rysowaniu postaci ludzkiej mogą wystąpić elementy geometryzacji, jednakże uwzględnia podstawowe części ciała: głowę, tułów, kończyny, stopy, palce, włosy, szczegóły twarzy. Rysuje elementy krajobrazu używając odpowiednich barw, figury geometryczne według wzoru, szlaczki. Posługuje się nożyczkami: tnie po linii prostej i po łuku. Potrafi lepić z plasteliny, malować itp.

Rozwój psychiczny

Sześciolatek bardzo łatwo rozprasza się i dość łatwo się męczy. Na zajęciach niezbyt interesujących potrafi skupić uwagę na około 15-20 minut. Dominuje u niego uwaga mimowolna.
Dziecko chętnie zapamiętuje to, co jest ważne i interesujące dla niego. Nie chce zapamiętywać rzeczy „niepotrzebnych”.
Dostrzega ...