Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz godziny wychowawczej
przeprowadzonej w dniu 24.10.2007 r.
w klasie VI
Nauczyciel prowadzący: Agnieszka Golińska
Temat zajęć: Jak radzić sobie ze stresem?
Cele:
Po zajęciach uczniowie powinni:
• Rozumieć czym jest stres
• Identyfikować najważniejsze sytuacje stresujące w swoim życiu
• Rozróżniać metody radzenia sobie ze stresem
• Potrafić zaplanować jak mogą zmniejszyć swój stres
• Umieć zastosować jedną z metod relaksacyjnych
Metody pracy:
mini wykład, dyskusja, praca indywidualna, praca w grupie, ćwiczenia ruchowe, zabawa, burza mózgów, techniki relaksacyjne –z wykorzystaniem kinezjologii edukacyjnej Dennisona.
Pomoce dydaktyczne:
Karty pracy dla 6 grup, arkusze papieru, mazaki, kasety z muzyką, magnetofon, kolorowe znaczki dla każdego ucznia.
Przebieg zajęć
/ uczniowie siedzą w kole/
1. Powitanie uczniów i obecnych gości.
2. Uczniowie określają jednym słowem nastrój w jakim rozpoczynają lekcję.
3. Przedstawienie klasie celów zajęć.
4. Czym jest stres?
- Tworzenie mapy skojarzeniowej do słowa „STRES”- uczniowie podają skojarzenia, osoba prowadząca zapisuje je na arkuszu papieru.
- Omówienie przykładowych sytuacji, kiedy stres się pojawia.
5. Metody radzenia sobie ze stresem.
- Przedstawienie planszy prezentującej wybrane sposoby radzenia sobie ze stresem
a. Planowanie czasu nauki
b. Pozytywne myślenie
c. Obrócenie trudnej sytuacji w żart
d. Rozmowa z bliską osobą
e. Ćwiczenia fizyczne
f. Ćwiczenia relaksacyjne (różnego rodzaju, zależnie od osobistych upodobań m.in. przy muzyce)
- Praca w grupach – uczniowie odpowiadają na pytania zawarte w kartach pracy (pytania dotyczą metod radzenia sobie ze stresem w konkretnych sytuacjach jakie napotykają dzieci).
- Podsumowanie efektów pracy w grupach:
➢ Sformułowanie wniosku, że dobór metody opanowania (ew. zmniejszenia) stresu zależy od sytuacji wywołującej stres.
- Uczestnictwo ruchowe uczniów połączone z poznawaniem niektórych metod radzenia sobie ze stresem:
Pozytywne myślenie
„Jes-tem su-per”
Pomyśl o swoich pozytywnych cechach, przekształć je w zaklęcia np. „JESTEM SILNY”, JESTEM SPOKOJNY”
Ćwiczenia fizyczne
Wykonaj 2 skłony połączone z wydechem.
Ćwiczenia relaksacyjne
(różnego rodzaju, zależnie od osobistych upodobań m.in. przy muzyce)
- Na podstawie kinezjologii edukacyjnej Dennisona
➢ Ruchy naprzemienne – na usprawnienie wzroku, słuchu, poprawę wymowy, eliminację napięcia
➢ Koncentracja uwagi na pozytywnym odczuciu- rozluźnienie napięcia mięśni ciała łagodzenie napięcia w najbardziej zaskakujących momentach – polega na masowaniu opuszkami palców punktów na czole
➢ Ćwiczenia relaksacyjne z wyobraźnią
6. Podsumowanie zajęć
Stres jest stanem przemijającym, podobnie jak - po groźnie wyglądającej ale krótkotrwałej burzy zawsze znów zaświeci słońce, może nawet będzie barwna tęcza – rozdanie uczniom kolorowych znaczków z w/w opisem.
Nawiązanie do zajęć sportowych, w których uczestniczą dzieci – czy zauważyły dotychczas efekt opanowania stresu?
Pytania do nauczyciela dotyczące zajęć.
7. Zakończenie zajęć.
Uczestnicy gestem i mimiką twarzy pokazują jak odebrali ...