Dodaj publikację
Autor
Dorota Margula
Data publikacji
2009-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
61

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz inscenizacji z zakresu edukacji konsumenckiej.
 Pobierz (doc, 64,0 KB)

Podgląd treści


Dorota Margula
nauczyciel
SP w Brodach

Scenariusz zajęć

z zakresu edukacji konsumenckiej

Inspiracją do powstania scenariusza był udział klas IV- VI ( 42 uczniów)
w projekcie „Co młody konsument wiedzieć powinien?” Podczas realizacji projektu uczniowie uczestniczyli w szkoleniach prowadzonych przez edukatora współpracującego z organizacjami członkowskimi Polskiej Zielonej Sieci oraz w zajęciach prowadzonych przez koordynatora szkolnego projektu – w mojej osobie. Poznawali w tym czasie pojęcia z zakresu edukacji konsumenckiej, podstawowe prawa i obowiązki konsumenta oraz ich zastosowania w konkretnych sytuacjach. Tworzyli prace plastyczne, wiersze, hasła promujące rozsądne korzystanie z przywilejów konsumenta. Poprzez swoje prace dzieci prezentowały jakimi są konsumentami, co lubią kupować, co sądzą o reklamach, jak powinni zachowywać się sprzedawcy, jak powinien wyglądać idealny sklep. Podsumowaniem realizacji projektu było spotkanie w czasie godziny wychowawczej klas IV-VI, przeprowadzone według załączonego scenariusza. Jest to forma inscenizacji przygotowanej na podstawie wytworów prac dzieci. W spotkaniu wzięli udział wszyscy uczniowie, dyrektor szkoły, wychowawcy, nauczyciele, a także koledzy z klas młodszych. W rolę występujących wcielili się uczniowie klasy szóstej. Forma zajęć spotkała się z miłym przyjęciem ze strony oglądających, a wszyscy uczniowie i nauczyciele mogli sprawdzić swoją wiedzę konsumencką rozwiązując wspólnie krzyżówkę.

TEMAT: CO KAŻDY KONSUMENT WIEDZIEĆ POWINIEN?

Cel ogólny: budzenie wśród uczniów świadomości konsumenckiej
Cele szczegółowe:
-utrwalenie pojęć z zakresu edukacji konsumenckiej m.in: konsument, zakupy, paragon, reklamacja, gwarancja, instrukcja, etykieta, ekoznaki, rzecznik praw konsumenta
-nabycie praktycznych umiejętności w czasie korzystania z zakupów lub usług
-uświadomienie, że poprzez przemyślane zakupy konsument chroni środowisko
-nabranie przekonania, że warto być odpowiedzialnym konsumentem
Forma zajęć: zespołowa
Metody: inscenizacja, krzyżówka
Realizatorzy scenariusza: klasa VI
Pomoce dydaktyczne: wzór paragonu, plakat „Piramida zdrowia”, ilustracje przedstawiające ekoznaki, wzór etykiety, koszyk wiklinowy na zakupy, plakat z napisami: Rzecznik Praw Konsumenta, Gwarancja, Reklamacja, pojemniki do segregacji śmieci wycięte z kolorowych brystoli, plakat z napisem „obniżka 50%”,krzyżówka z hasłem „Rady dla konsumenta”

Scenografia:
Pośrodku kolorowa tkanina z hasłem:
Co każdy konsument wiedzieć powinien?
Po lewej stronie wyeksponowane prace plastyczne dzieci o tematyce konsumenckiej

Scena I

Reklama

Pośrodku scenografii uczennica ubrana w zwiewną sukienkę, odwrócona tyłem do sali trzyma kolorowe, ładnie opakowane pudełko. Gdy słychać muzykę uczennica odwraca się do widowni, rozpakowuje pudełko, wyjmuje z niego batonika i tańczy w rytm melodii eksponując reklamowany towar. Na koniec dwóch chłopców wnosi plakat z informacją – „Obniżka 50%”

Scena II

Na scenę wchodzą dwie uczennice : jedna przebrana za anioła, druga za diabła i zwracają się na przemian do widowni.
Anioł: Nie wierz reklamie. Ona tylko chce cię przekonać ...