Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Sitkiewicz
Data publikacji
2009-06-01
Średnia ocena
5,00
Pobrań
277

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W poniższym artykule znajduje się opis propozycji  wykorzystania komputerowego programu SymWord - narzędzia przydatnego w edukacji dziecka upośledzonego w stopniu głębokim.
 Pobierz (doc, 69,0 KB)

Komentarze

rydz, 2009-06-02, ocena:

Bardzo dobrze, że powstają nowe programy, dzięki którym dzieci mogą poznawać otaczający świat. Nauczyciel sięgający po nowinki techniczne, ułatwiając dzieciom przyswajanie wiedzy, zasługuje na pochwałę swojej pracy.W związku z tym oceniam pracę na 5

jweiner, 2009-06-02

ocena 5+ , dobrze że są takie programy i ludzie , którzy potrafią i chcą je wykorzystywac ;-D

iwonaA, 2009-06-03, ocena:

Warto przeczytać, na pewno polecę ten artykuł nauczycielom pracującym z uczniami upośledzonymi. Szkoda tylko, że nie każda szkoła ma takie programy.

sylwester34, 2009-06-03, ocena:

Bardzo dobry program! Moje gratulacje! Z pewnością z ogromną korzyścią dla dzieci głęboko upośledzonych.

Podgląd treści


Komputerowy program SymWord
–użytecznym narzędziem w edukacji dziecka upośledzonego w stopniu głębokim.

Opracowała: mianowany Katarzyna Sitkiewicz

Zespół Szkół Specjalnych nr 1 w Świeciu

Oprogramowanie SymWord to doskonały komunikator, dla osób wymagających alternatywnej komunikacji. Pozwala na pisanie przy użyciu: symboli, pełnych słów (pisanie globalne), liter. Umożliwia obsługę komputera za pomocą myszy, klawiatury, przycisków (posiada tryb skanowania pól planszy).

Program posiada:
✓ prosty, mówiący edytor tekstu,
✓ możliwość pracy z użyciem jednego, lub dwóch przycisków,
✓ wysoka jakość mowy syntetycznej RealSpeak, wsparcie standardu SAPI 5,
✓ wymawianie wszystkich funkcji,
✓ symbole wspomagające mowę,
✓ edytor plansz GridEd,
✓ łatwą zmienność konfiguracji od pisania symbolami, do pisania literami,
✓ klawiaturę ekranową (umożliwiającą dokonywanie wpisów do innych aplikacji),
✓ możliwość nagrywania dźwięku dla wzbogacenia plansz.

Od trzech lat korzystam z tego programu w czasie zajęć komunikacji alternatywnej z uczniami niemówiącymi. Program sprawdza się doskonale. Pracuję też z dziećmi upośledzonymi w stopniu głębokim i udało mi się program SymWord zaadaptować do pracy edukacyjnej z tymi dziećmi. Przez wiele lat uczyłam dzieci słownictwa biernego w zakresie budowy własnego ciała, elementów najbliższego otoczenia, nazewnictwa zwierząt domowych, pór roku. Wykorzystywałam do tego celu lustro, zdjęcia, ilustracje, plansze, modele, a jednak uczeń zawsze czuł, że to „sucha nauka”.

Moimi uczniami są też dzieci upośledzone w stopniu głębokim ze sprzężoną niepełnosprawnością (m.in. spastyką czterokończynową), które do obsługi komputera wykorzystują specjalistyczne myszki –BIGtrack, KidTrac, ale najchętniej korzystają z najprostszego sposobu obsługi przez ekran dotykowy.
Uczniowie z którymi pracuję, często pozbawieni są indywidualnej spontaniczności, ciekawości poznawania świata tak charakterystycznej dla dzieci inteligentnych. W większości domów spotyka się ciągłe wyhamowywanie ich aktywności ruchowej i wyręczanie w nawet najprostszych czynnościach takich jak mycie dłoni, podlewanie kwiatów, argumentując, że robią to zbyt wolno, zachlapują wszystko wokół, itd. Taka nadopiekuńczość owocuje u dziecka lękiem przed wszystkim co nowe, ogranicza mu możliwości doświadczania poczucia satysfakcji i sukcesu w codziennym życiu.
Tym cenniejsza wydaje się możliwość wykorzystania w ich edukacji narzędzia jakim jest program SymWord.

Dzięki niemu, dziecko:
✓ które do tej pory mogło jedynie obserwować obrazy na ekranie, teraz ma wpływ na to co zobaczy, lub usłyszy,
✓ rozumie obrazy na których pracuje, ponieważ są mu bliskie i znane (zdjęcia),
✓ pracuje na najbliższym sobie materiale, widząc na ekranie własną twarz, swój pokój, łazienkę, czy zdjęcia sytuacyjne –z urodzin, wycieczek, świąt,
✓ nabiera pewności siebie i ma ogromną satysfakcję, bo potrafi, jak jego rówieśnicy, czy rodzeństwo korzystać z komputera,
✓ staje się obiektem pochwał i podziwu dla bliższej i dalszej rodziny. Jeden z moich uczniów nareszcie miał okazję usłyszeć od ...