Dodaj publikację
Autor
Małgorzata Bonalska
Data publikacji
2009-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
268

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedstawiam Państwu scenariusz zajęć lekcyjnych w oparciu o podręcznik "Już w szkole" - Nowa Era.
 Pobierz (doc, 50,0 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć lekcyjnych w oparciu o baśń H. Ch. Andersena
„Dziewczynka z zapałkami”
Data: 16-12-2008
Temat: Konspekt lekcji
Przedstawiam Państwu konspekt zajęć lekcyjnych w klasie III. Może on zostać wykorzystany przed świętami Bożego Narodzenia. Jego celem jest pobudzenie wrażliwości na losy biednych ludzi oraz kształcenie wyobraźni i logicznego myślenia.

Małgorzata Bonalska
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki
Sławoborze
Scenariusz zajęć lekcyjnych w oparciu o baśń „ Dziewczynka z zapałkami”
H. CH. Andersena
Zapis w dzienniku: Czytanie baśni H. Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami” i określanie jej nastroju. Nadawanie im tytułów. Ilustrowanie wybranego wydarzenia. Określanie cech bohaterów za pomocą przymiotników. Redagowanie szczęśliwego zakończenia baśni
Uczeń:
• Układa tytuły zdarzeń w odpowiedniej kolejności baśni
• Dobiera tytuły do ilustracji
• Uczy się wrażliwości na losy innych ludzi
• Opowiada treść baśni
Metody pracy: słowna działalność praktyczna
Formy pracy: zbiorowa, grupowa i indywidualna
Środki dydaktyczne: Baśń H. Ch. Andersena „Dziewczynka z zapałkami”, ilustracje do baśni, koperty z tytułami ważniejszych zdarzeń, zeszyty ćwiczeń.

Przebieg zajęć:
1. Odszyfrowanie przeskakiwani literowej.
Zacznij od zaznaczonej kratki i odczytaj co trzecią literę, a dowiesz się, jakie jest hasło ( hasło: Andersen)
| A |E |E |
|S | |N |
|O |N |R |

2. Zebranie informacji o pisarzu Hansie Christianie Andersenie
|Słowniki, leksykony, encyklopedie, karty pracy dla każdej grupy |

• Podział uczniów na grupy – nauczyciel przygotowuje paski papieru o czterech długościach. Uczniowie dobierają się w grupy zgodnie z długością wylosowanego paska.
• Wyszukiwanie informacji w różnych źródłach zgodnie z pytaniami zawartymi w karcie pracy grupowej.
- Kim był Andersen?
- Jak miał na imię?
- Kiedy i gdzie się urodził?
- Jakiej był narodowości?
- O jakim zawodzie marzył?
- Co przyniosło mu światową sławę?
- Skąd czerpał pomysły swoich baśni?
• Prezentacja wyników pracy grupowej – odczytanie informacji biograficznych o Andersenie.
3. Układanie z rozsypanki sylabowej tytułów baśni Andersena – praca w grupach.
Uwaga! Rozsypanka jest umieszczona na grupowej karcie pracy.
• ka – Brzyd – cząt – kie – ko
• necz – ka – li – Ca
• wa – Kró – śnie – lo – gu
• z – pał – za – mi – ka – ka – czyn –Dziew
• bę – ła – Dzi – dzie – kie
• ka – nicz – Księ – ziarn – na – gro – chu – ku
• nio – pas – Świ
• ta – ją – fer – La – ku – cy
Pokolorowane tytułu baśni, która będzie dzisiaj czytana.
Uzasadnienie wyboru ( uczniowie powinni skojarzyć baśń z zabawami logicznymi w początkowej fazie zajęć).
4. Sporządzenie metryczki książki H. Ch. Andersena „Baśnie”.
Ćw. 2 z. 1 s. 65
• Rozdanie egzemplarzy „Baśni” każdej grupie.
• Wyszukiwanie informacji potrzebnych do sporządzenia metryczki książki.
• Uzupełnianie metryczki.
5. Czytanie fragmentów baśni „Dziewczynki z zapałkami” przez uczniów i nauczyciela.
Ćw. 2 z. 2 ...