Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla klasy II.
Temat: Ćwiczenia utrwalające pojęcie rzeczownik.
Cel ogólny:
- klasyfikowanie nazw ze względu na ich znaczenie
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania rzeczownika
Przewidywane osiągnięcia uczniów
Uczeń potrafi:
- segregować rzeczowniki ze względu na ich znaczenie ogólne,
- podaje nazwę ogólną dla danego zbioru nazw szczegółowych,
- wskazać rzeczowniki w zdaniach,
- rozwiązać krzyżówkę,
- uzupełnić tekst,
- napisać wyraz po śladzie,
- rozpoznać przedmiot za pomocą dotyku,
- wykonać tulipana techniką orgiami.
Metody i techniki:
- ćwiczeń praktycznych,
- praca z tekstem,
- mapa pojęć,
- orgiami.
Formy pracy:
- praca zbiorowa jednolita,
- praca indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Multimedia: karton z mapą pojęć, ilustracje wycięte z gazet, pudełko z przedmiotami codziennego użytku, karty pracy przygotowane przez nauczyciela, zielone i czerwone kwadraty.
Przebieg zajęć.
1. Tworzenie mapy pojęć – zbiorowe klasyfikowanie wyrazów ze względu na ich znaczenie.
Rzeczownik jako nazwa ludzi, zwierząt, roślin i rzeczy. Ustalenie, na jakie pytanie odpowiada rzeczownik.
2. Wspólne wykonywanie ćwiczeń.
Ćwiczenie I.
Uczniowie podpisują obrazki, a następnie wpisują nazwy odpowiednio do tabelki.
Zwrócenie uwagi na trudności ortograficzne.
Ćwiczenie II.
Podpisywanie worków z wyrazami szczegółowymi. Uzupełnianie zdania.
Ćwiczenie III.
Zastępowanie rysunków w zdaniach wyrazami. Omówienie pisowni ortograficznych. Pisanie wyrazów po śladzie.
3. Zabawa.
Dzieci z zawiązanymi oczami rozpoznają przedmioty ukryte w pudełku.
Wyciągają wniosek, że wszystkie przedmioty to rzeczowniki.
4. Uzupełnianie krzyżówki. Dopasowywanie rzeczowników do podanych określeń.
5. Podkreślanie rzeczowników w zdaniach.
6. Wykonanie tulipana techniką orgiami.
7. Ewaluacja zwrotna – uzupełnienie kart pracy:
- zamalowanie pól z rzeczownikami,
- połączenie nazw szczegółowych z ogólnymi.