Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt konspektu do lekcji języka polskiego: mgr Barbara Głogowska – Gryziecka
Temat: Stefan Chwin- baczny obserwator rzeczywistości.
Cele lekcji:
Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystymw mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
Cele operacyjne:
-uczeń wie, kim jest Stefan Chwin, potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór tego pisarza;
-uczeń potrafi streścić fragment tekstu prozatorskiego;
-uczeń potrafi zaprezentować krótko stosunek pisarza do otaczającej go rzeczywistości.
Zastosowane metody: dyskusja, pokaz, mapa mentalna, ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.
Materiały i środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, kserografy z fragmentami tekstu książki Stefana Chwina oraz tabelą.
Bibliografia:
S. Chwin, Kartki z dziennika, Wyd. ,,TYTUŁ”, Gdańsk 2004
S. Chwin, Dziennik dla dorosłych, Wyd. ,,TYTUŁ”, Gdańsk 2008.
Z. Uryga, Godziny polskiego, Kraków 1993,
M. Jędrychowska, Lektura a kultura, Warszawa 1997.
Lekcja właściwa
Przedstawienie celów lekcji, tematu formy pracy, zadań do wykonania.
Przybliżenie sylwetki pisarza przez wybranego wcześniej ucznia (5 min. prezentacja multimedialna zawierająca dane o pisarzu, jego zamiłowaniach, napisanych książkach ).
Indywidualna praca z tekstem:
[Uczniowie dostają na odbitkach kserograficznych fragmenty tekstu pisarza pochodzące z utworów: Kartki z dziennika, Dziennika dla dorosłych. Na kartkach w tabeli zapisują swoje komentarze.]
Charakterystyka poglądów pisarza (wg schematu):
Na temat przeszłości naszego kraju;
Postaw Polaków wobec Europejczyków;
Rozrachunek z postawami ,,szarych obywateli” w okresie komunizmu;
Rozliczenie ze stale obecnymi w naszej kulturze mitami narodowymi;
Stosunek Europejczyków do narodu polskiego;
Sposób postrzegania sztuki wysokiej i niskiej;
Stosunek do polityki i polityków;
Odniesienie do afer różnego rodzaju;
Ocena wydarzeń na świecie.
Zdanie relacji z pracy.
Jakie chwyty stosuje pisarz, by zjednać sobie czytelników swymi poglądami?
[zwrócenie uwagi na narrację, dowcip słowny, ironię, intertekstualne nawiązania]
6. Posumowanie: Jaki jest światopogląd pisarza? (mapa mentalna)
7. Ocena pracy uczniów.
8. Zadanie pracy domowej: Z którymi z poglądów pisarza się zgadzasz , a z którymi nie? Odpowiedz uzasadnij w formie rozprawki.
Charakterystyka poglądów pisarza:
Przeszłość Polski
Postawy Polaków wobec Europejczyków
Postawy ,,szarych obywateli” w okresie komunizmu
Mity narodowe
Stosunek Europejczyków do narodu polskiego
Postrzeganie sztuki wysokiej i niskiej
Stosunek do polityki i polityków, odniesienie do afer
Ocena wydarzeń na świecie