Dodaj publikację
Autor
Barbara Głogowska-Gryziecka
Data publikacji
2009-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
27

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Projekt konspektu do lekcji języka polskiego.
 Pobierz (docx, 20,4 KB)

Podgląd treści

Projekt konspektu do lekcji języka polskiego: mgr Barbara Głogowska – Gryziecka

Temat: Stefan Chwin- baczny obserwator rzeczywistości.

Cele lekcji:

Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystymw mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.

Cele operacyjne:

-uczeń wie, kim jest Stefan Chwin, potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór tego pisarza;

-uczeń potrafi streścić fragment tekstu prozatorskiego;

-uczeń potrafi zaprezentować krótko stosunek pisarza do otaczającej go rzeczywistości.

Zastosowane metody: dyskusja, pokaz, mapa mentalna, ćwiczeń praktycznych.

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa.

Materiały i środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, kserografy z fragmentami tekstu książki Stefana Chwina oraz tabelą.

Bibliografia:

S. Chwin, Kartki z dziennika, Wyd. ,,TYTUŁ”, Gdańsk 2004

S. Chwin, Dziennik dla dorosłych, Wyd. ,,TYTUŁ”, Gdańsk 2008.

Z. Uryga, Godziny polskiego, Kraków 1993,

M. Jędrychowska, Lektura a kultura, Warszawa 1997.

Lekcja właściwa

Przedstawienie celów lekcji, tematu formy pracy, zadań do wykonania.

Przybliżenie sylwetki pisarza przez wybranego wcześniej ucznia (5 min. prezentacja multimedialna zawierająca dane o pisarzu, jego zamiłowaniach, napisanych książkach ).

Indywidualna praca z tekstem:

[Uczniowie dostają na odbitkach kserograficznych fragmenty tekstu pisarza pochodzące z utworów: Kartki z dziennika, Dziennika dla dorosłych. Na kartkach w tabeli zapisują swoje komentarze.]

Charakterystyka poglądów pisarza (wg schematu):

Na temat przeszłości naszego kraju;

Postaw Polaków wobec Europejczyków;

Rozrachunek z postawami ,,szarych obywateli” w okresie komunizmu;

Rozliczenie ze stale obecnymi w naszej kulturze mitami narodowymi;

Stosunek Europejczyków do narodu polskiego;

Sposób postrzegania sztuki wysokiej i niskiej;

Stosunek do polityki i polityków;

Odniesienie do afer różnego rodzaju;

Ocena wydarzeń na świecie.

Zdanie relacji z pracy.

Jakie chwyty stosuje pisarz, by zjednać sobie czytelników swymi poglądami?

[zwrócenie uwagi na narrację, dowcip słowny, ironię, intertekstualne nawiązania]

6. Posumowanie: Jaki jest światopogląd pisarza? (mapa mentalna)

7. Ocena pracy uczniów.

8. Zadanie pracy domowej: Z którymi z poglądów pisarza się zgadzasz , a z którymi nie? Odpowiedz uzasadnij w formie rozprawki.

Charakterystyka poglądów pisarza:

Przeszłość Polski

Postawy Polaków wobec Europejczyków

Postawy ,,szarych obywateli” w okresie komunizmu

Mity narodowe

Stosunek Europejczyków do narodu polskiego

Postrzeganie sztuki wysokiej i niskiej

Stosunek do polityki i polityków, odniesienie do afer

Ocena wydarzeń na świecie