Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt konspektu do lekcji języka polskiego: mgr Barbara Głogowska – Gryziecka
Temat: Obraz Polski i Polaków na przykładzie fragmentów Dziennika dla dorosłych Stefana Chwina.
Cele lekcji:
Ogólny: rozwijanie w uczniach umiejętności sprawnego posługiwania się językiem ojczystymw mowie i piśmie, kształtowanie zdolności odbioru i oceny tekstów kultury współczesnej, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych.
Cele operacyjne:
-uczeń wie, kim jest Stefan Chwin, potrafi wymienić przynajmniej jeden utwór tego pisarza;
-uczeń potrafi streścić fragment tekstu prozatorskiego;
-uczeń umie scharakteryzować Polskę przedstawioną we fragmentach tekstu;
-uczeń potrafi podać przynajmniej 3 cechy, jakimi odznacza się Polak w Dzienniku dla dorosłych.
Zastosowane metody: wykład, dyskusja, pokaz, mapa mentalna, ćwiczeń praktycznych.
Formy pracy: indywidualna i zbiorowa (podział na grupy) praca z tekstem utworu.
Materiały i środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, arkusze papieru dla grup, flamastry, kserografy z fragmentami tekstu książki Stefana Chwina.
Bibliografia:
S. Chwin, Dziennik dla dorosłych, Wyd. ,,TYTUŁ”, Gdańsk 2008.
Z. Uryga, Godziny polskiego, Kraków 1993,
M. Jędrychowska, Lektura a kultura, Warszawa 1997.
Lekcja właściwa
Przedstawienie celów lekcji, tematu formy pracy, zadań do wykonania.
Przypomnienie utworów mówiących o Polsce i Polakach na przestrzeni wieków (gromadzenie propozycji uczniów i ich zapis w formie grafów).
Przybliżenie sylwetki pisarza przez wybranego wcześniej ucznia (5.min.prezentacja multimedialna).
Nakreślenie sytuacji Polski i Polaków od 1980-1989 roku (krótki wykład nauczyciela).
Przypomnienie cech dziennika (dyskusja uczniów).
Praca z tekstem w grupach:
-określanie tego, jak autor ocenia polską rzeczywistość;
-rozrachunek z przeszłością;
- wskazywanie cech, jakimi posłużył się autor , opisując nasz kraj;
- określanie funkcji, jaką sprawują przytoczone fragmenty tekstu;
- ocenianie Polski i Polaków na przestrzeni ostatnich lat widzianej oczami Chwina ;
- dyskutowanie z poglądami pisarza.
7. Zdanie relacji z pracy w grupach.
8. Posumowanie: stworzenie przez uczniów mapy mentalnej ilustrującej współczesną Polskę i Polaków.
9. Ocena pracy uczniów.
10. Zadanie pracy domowej: O jakich wadach narodowych mówi Chwin? Czy zgadzasz się z oceną pisarza? Zdanie uzasadnij.
Teksty do pracy na lekcji:
Grupa I
,,Naszą wielką zasługą jest to, że w sytuacji politycznego zniewolenia udało się nam pozostać Polakami i potrafiliśmy w krytycznym momencie historii złagodzić konwulsje umierającego potwora, który umierając, miał jeszcze dosyć siły, by nas pozabijać. Okrągły Stół temu zapobiegł (…). Niepodległość, którą się dzisiaj cieszymy, nie jest więc efektem naszej wieloletniej walki o wolność i demokrację. Prawdziwym efektem naszej walki jest nasza tożsamość, a nie nasza sytuacja…” [s.115]
Grupa II
System, w którym żyliśmy ,,miał w sobie mechanizmy autodestrukcji, które pociągnęły wszystko w przepaść. Pozwalał na powszechne nieróbstwo, złodziejstwo, marnotrawstwo, i kombinatorstwo, fatalne zarządzanie, korupcję, nepotyzm ...