Dodaj publikację
Autor
Barbara Rozner
Data publikacji
2009-06-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
110

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć dla nauczycieli. Ciekawe, sprawdzone zabawy dla dzieci z problemami emocjonalnymi.
 Pobierz (doc, 47,0 KB)

Podgląd treści


Jak pracować z dziećmi z problemami emocjonalnymi?

Gry i zabawy ruchowe.

W pracy pedagogicznej duże znaczenie mają zajęcia zabawowe. Ich charakter jest zróżnicowany ze względu na rodzaj problemów emocjonalnych jakie przeżywają uczniowie. W codziennych sytuacjach spotykamy się przecież z agresją, nadpobudliwością, zahamowaniami emocjonalnymi, trudnościami w nawiązywaniu kontaktu i współpracy
z innymi. Przedstawiam zestaw zajęć dość powszechnie znanych, do ewentualnego zastosowania w pracy z dziećmi. Należy pamiętać, że zabawy są pomocniczym środkiem dydaktycznym i trzeba je stosować razem z innymi metodami.

Gry i zabawy przeciwko agresji:

Symbole agresji

Uczniowie siedzą przy stole. Przed każdym z nich leży duża kartka papieru i mazak. Kiedy wszyscy się uspokoją, mają namalować jakiś symbol swojego bardzo osobistego i silnie przeżywanego symbolu agresji. Następnie krótko objaśniają go. Na przykład:
• Błyskawica – złość przychodzi szybko i gwałtownie i szybko mija;
• Pistolet – złość jest hałaśliwa i wybuchowa;
• Smoki – złość to atakujący smok, stwór.
Po wykonaniu rysunków następuje przygotowanie wystawki i refleksja.

Denerwuje mnie u ciebie

Każde dziecko może powiedzieć komuś krytyczne zdanie na jego temat np.: „Jesteś naprawdę w porządku ale denerwuje mnie u ciebie........” Osoba, do której wypowiedź zostaje skierowana nie może się usprawiedliwiać, lecz musi podziękować. Zabawę najlepiej przeprowadzić w kręgu.

Atak na zamek

Dzieci tworzą zamek czyli zamknięte koło. Jedno dziecko próbuje wydostać się z tego zamku na zewnątrz albo wedrzeć do środka koła.
• Jak czuliście się w poszczególnych rolach?.
• Czy zachowywaliście się w różny sposób?
• Jak można wyjaśnić wasze postępowanie?
• Czy za każdym razem fizyczna siła była zaletą?
• Czego ludzie mogą dokonać wspólnymi siłami?

Złości mnie

Każde dziecko wypisuje na kartce papieru litery swego imienia jedna pod drugą i szuka do niej dowolnego wyrazu – nazwy wydarzenia, które może szczególnie złościć, np.:
• M – matematyka
• O – okropna pogoda
• N – niespełnione marzenie
• I – idiota
• K – krzyk
• A – atak
Następnie dajemy uczestnikom czas na porozmawianie o indywidualnych przyczynach wybuchów złości. Być może pojawią się sytuacje, które denerwują całą grupę. Można wówczas sporządzić „alfabet złości” (pisząc wszystkie litery alfabetu i nadając im poszczególne znaczenie np.: h – humor, c – chamstwo, f – fałsz).

Szermierka łyżkami

Uczestnicy otrzymują łyżki i ustawiają się parami. Jedna łyżka pozostaje pusta, a na drugiej kładziemy gumkę do ścierania, piłkę tenisową albo coś podobnego. Dzieci zaczynają szermierkę pustymi łyżkami, uważając, aby nie dotknąć przeciwnika. Wygrywa ten, który najdłużej będzie walczyć, a jednocześnie nie zgubi przedmiotu, który leży na drugiej łyżce.

Gry i zabawy dla dzieci nadpobudliwych:

Indiańskie znaki

Dzieci stoją w kręgu, każde wybiera dla siebie imię wzorowane ...