Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM WŁASNY
Z ZAKRESU EDUKACJI INFORMATYCZNEJ
DLA DZIECI SZEŚCIOLETNICH
PIERWSZE KROKI Z KOMPUTEREM
Program opracowała
mgr Iwona Wojciechowska
Bełchatów 2007
BUDOWA PROGRAMU
Wstęp
1. Charakterystyka programu
2. Cele programu
➢ cele główne
➢ cele szczegółowe
3. Treści programowe
4. Formy pracy
5. Metody pracy
6. Plan działań edukacyjnych
7. Realizacja programu
8. Zakładane osiągnięcia dzieci
9. Pomiar osiągnięć
➢ karta oceny dziecka
➢ karta samooceny dziecka
➢ karta oceny zajęć
10. Ewaluacja
11. Wyposażenie pracowni komputerowej
12. Wykaz pomocy naukowych
13. Bibliografia
WSTĘP
Rozwój techniczny wywiera coraz większy wpływ na proces nauczania i wychowania. Aby należycie przygotować dzieci do życia w rozwijającym się świecie, szkoła musi wspomagać proces kształcenia technicznymi środkami dydaktycznymi.
Rozpoczęcie edukacji informatycznej wśród najmłodszych realizatorów obowiązku szkolnego podyktowane jest ich naturalnymi predyspozycjami do opanowania dużej ilości elementarnych zagadnień oraz ogromną chłonnością wiedzy.
Zabawy z komputerem ćwiczą spostrzegawczość, pamięć, myślenie, koordynację ręki i oka, koncentrację uwagi, wszystkie cechy niezbędne do nauki w szkole. Komputer wprowadza dziecko w świat informatyki rozwijając jednocześnie samodzielność, zainteresowania, dostarcza rozrywki. Nauka posługiwania się nim jest dla dzieci wyzwaniem, które chętnie podejmują, a drobne trudności raczej nie zniechęcają ich do dalszej pracy.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program „Pierwsze kroki z komputerem” został przygotowany z myślą o dzieciach sześcioletnich. Powstał w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego. Na realizację programu przewidziana jest jedna godzina tygodniowo.
Program kładzie nacisk na kształtowanie podstawowych umiejętności edukacyjnych, takich jak słuchanie, czytanie, pisanie, liczenie, a także rozwijanie aktywności twórczej dziecka. Umożliwia przede wszystkim opanowanie fundamentalnych umiejętności w zakresie posługiwania się komputerem oraz umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
W wychowaniu przedszkolnym podstawa programowa nie zawiera treści informatycznych, co jednak nie wyklucza możliwości wykorzystywania komputera i wprowadzania edukacji informatycznej w roli wspierającej proces wychowawczo - dydaktyczny.
CELE PROGRAMU
Cele główne
➢ poznanie zasad posługiwanie się komputerem i technologią informacyjną w zakresie elementarnym;
➢ kształtowanie podstawowych umiejętności edukacyjnych, takich jak słuchanie, czytanie, pisanie, liczenie, a także rozwijanie aktywności twórczej dziecka.
Cele szczegółowe
➢ rozwijanie zainteresowań techniką komputerową, wpajanie podstawowych zasad;
➢ posługiwania się komputerem;
➢ wdrażanie do bezpiecznej, higienicznej rozsądnej pracy z komputerem;
➢ poznanie regulaminu pracowni informatycznej;
➢ ukazywanie zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia;
➢ kształcenie u umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów za pomocą komputera;
➢ ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej;
➢ doskonalenie sprawności manualnych i precyzji ruchów, koordynacji wzrokowo- ruchowej;
➢ wzbogacanie i doskonalenie wiadomości zdobytych na zajęciach edukacyjnych.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Bezpieczeństwo, higiena, zasady pracy przy komputerze.
2. Poznanie podstawowych urządzeń wchodzących w skład zestawu komputerowego.
3. Uruchamianie i zamykanie programów.
4. Korzystanie z klawiatury, myszki, monitora, drukarki, dyskietek, płyty ...