Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
germanek, 2009-12-06
bardzo dziekuje-super opracowanie-bardzo mi pomogło
Formy wypowiedzi klasy I-III
OPOWIADANIE (ERZÄHLUNG)
|Kryteria oceny | |
| |Punktacja |
|1. Temat (0-6) | |
|Tekst we fragmentach jest zgodny z tematem. |0-1 |
|Praca świadczy o zrozumieniu tematu. |0-1 |
|Przedstawiono przyczynowo-skutkowy tok zdarzeń. |0-1 |
|Nadanie tempa i płynności wypowiedzi, urozmaicona narracja. |0-1 |
|Dobór przykładów jest trafny i celowy, występuje odwołanie się do tekstów źródłowych lub też |0-1 |
|zasugerowanych fraz i wyrażeń | |
|Temat został ujęty w sposób twórczy i oryginalny. |0-1 |
|2. Kompozycja (0-3) | |
|Tekst ma kompozycje trójdzielną z zachowaniem właściwych proporcji. |0-1 |
|Tekst jest spójny (istnieją językowe nawiązania pomiędzy poszczególnymi częściami pracy). |0-1 |
|Tekst jest logicznie uporządkowany (nie pojawiają się nieuzasadnione powtórzenia). |0-1 |
|3. Język i styl (0-4) | |
|Poprawne (pod względem znaczeniowym) słownictwo, również w związkach frazeologicznych. |0-3 |
| |(dopuszczalne 3 błędy |
| |niezależnie od |
| |kategorii) |
| |3 bł. - 3 pkt |
| | |
| |4 bł. – 2 pkt |
| | |
| |5 bł. – 1 pkt |
| | |
| |6 bł. – 0 pkt |
|Poprawna odmiana wyrazów oraz łączenie wyrazów w zdania i zadań pojedynczych w zdania złożone (nie | |
|pojawia się powtarzanie tych samych struktur składniowych). | |
|Trafnie dobrane środki językowe (nie pojawiają się: wulgaryzmy, wielosłowie, wieloznaczność, | |
|nieuzasadnione powtarzanie wyrazów, nieuzasadnionych wyrażeń). | |
| | |
|Opis: (skróty stosowane przy ocenianiu prac tak jak z języka polskiego) | |
|ort. - błąd ortograficzny, niepoprawna pisownia | |
|jęz./ j. – błąd językowy, niewłaściwe słowo ze względu na znaczenie | |
|styl. – błąd stylistyczny, niepoprawna kolejność wyrazów w zdaniu | |
|int. / i. – interpunkcja | |
|gr. – błąd gramatyczny (fleksyjny, składniowy) | |
|graf. – błąd graficzny (dopuszczalny w pracach uczniów dyslektycznych; przestawienie, opuszczenie lub | |
|zamiana liter) | |
|Styl funkcjonalny (dostosowany do sytuacji komunikacyjnej, formy wypowiedzi). |0-1 |
|4. Zapis (0-3) | |
|Zachowana jest poprawność pisowni wyrazów i wyrażeń. |0-2 |
| |3 bł. – 2 pkt |
| |4 bł. – 1 pkt |
| |5 bł. – 0 pkt |
|Interpunkcja jest poprawna (dopuszczalne 5 błędów). |0-1 |
|Razem |0-16 |
Skala ocen: cel - 16-15 pkt bdb – 14-13 pkt db – 12-11 pkt dst – 10-9 pkt dop – 8-7 pkt ndst – 6-0 pkt
SPRAWOZDANIE / REPORTAŻ (BERICHT)
|1. Zrozumienie tematu. |Wierne i dokładne zrelacjonowanie faktów, wydarzeń, których autor pracy |0-1 |
| |był świadkiem lub w nich uczestniczył | |
|2. Charakterystyczne cechy formy |Obecność istotnych cech sprawozdania: |0-1 |
|wypowiedzi. |przedstawienie materiału zebranego w czasie osobistego uczestnictwa lub |0-1 |
| |obserwacji, | |
| |informacje o miejscu, czasie i charakterze wydarzenia, |0-1 |
| |informacje o uczestnikach, reakcjach, zachowaniach, wypowiedziach, | |
| |subiektywna interpretacja opisywanych wydarzeń, |0-1 |
| |Jasny, rzeczowy styl wypowiedzi | |
| | |0-1 |
| | | |
| | |0-1 |
|3. Kompozycja. |Trójdzielność wypowiedzi z zachowaniem właściwości proporcji, |0-1 |
| |Spójność i logiczność wypowiedzi | |
| | | |
| | |0-1 |
|4. Poprawność językowa. |Przestrzeganie poprawności językowej (składniowej, stylistycznej, |0-3 |
| |leksykalnej, fleksyjnej, frazeologicznej); dopuszczalne 5 błędów | |
| |językowych, | |
| |Funkcjonalny styl | |
| | |0-1 |
|5. Ortografia i interpunkcja. |Zachowana jest poprawność pisowni wyrazów i ...