Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
Odkryj Swój Wszechświat
MAJ 2009
Katarzyna Marchwicka
Przygotowany projekt ma służyć poszerzaniu wiedzy z zakresu nauk matematyczno – przyrodniczych, ma zachęcić uczniów do zdobywania wiedzy z tych dziedzin, jak również uwrażliwienia na ich ważność w otaczającym nas świecie. Ponadto ma być też zachętą do pogłębiania wiedzy z zakresu tych przedmiotów z odniesieniem do życia codziennego i podkreślenia ważności nauk matematyczno - przyrodniczych w dobie XXI wieku. Tym bardziej, że rok 2009 został ogłoszony, przez Organizację Narodów Zjednoczonych, Międzynarodowym Rokiem Astronomii pod hasłem: "Odkryj swój Wszechświat". Rok 2009 ma dla astronomii szczególne znaczenie. W tym roku przypada 400. rocznica użycia przez Galileusza lunety do oglądania nieba. Jego obserwacje stanowiły przełom w postrzeganiu i rozumieniu Kosmosu. Od tego czasu każda nowa klasa przyrządów astronomicznych pozwalała na dokonanie przełomowych, fundamentalnych odkryć.
Podczas realizacji projektu Odkryj swój Wszechświat uczeń będzie miał możliwość wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej i stosowania nowoczesnych technik i technologii.
Zdobywając wiedzę i umiejętności metodą projektu, każdy uczeń może dostrzec w naukach matematyczno - przyrodniczych coś ciekawego, co zachęci go do starań, aby więcej wiedzieć i umieć. Taki jest właśnie główny cel projektu.
Cel główny:
Rozbudzanie zainteresowań matematyczno – przyrodniczych uczniów,
Podniesienie efektywności nauczania przedmiotów matematyczno – przyrodniczych w gimnazjum,
Uatrakcyjnianie nauczania matematyki oraz nauk przyrodniczych,
Rozwijanie umiejętności ponadprzedmiotowych,
Wykorzystanie wiedzy matematyczno – przyrodniczej w życiu codziennym człowieka,
Cele operacyjne:
Uczeń:
✓ Ma świadomość, że lepiej funkcjonuje się w codziennym życiu z podstawami nauk matematyczno – przyrodniczych,
✓ Wie, że matematyka nie jest nauką abstrakcyjną, ma swoje źródła w sytuacjach rzeczywistych, służy do badania i opisywania rzeczywistości,
✓ Wie, że przedmioty matematyczno – przyrodnicze potrafią być ciekawa,
✓ Pogłębia i utrwala wiedzę matematyczno - przyrodniczą,
✓ Rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania naukami matematyczno - przyrodniczymi,
✓ Poznaje różne zainteresowania i hobby innych uczniów.
Cele wychowawcze:
Uczeń:
✓ Rozwija swoją samodzielność,
✓ Poznaje siebie (swoje możliwości, zainteresowania) i kieruje rozwojem swojej osobowości,
✓ Potrafi współpracować w grupie (podejmować decyzje, wyrażać własne opinie i słuchać opinii innych, rozwiązywać konflikty),
✓ Potrafi zaplanować swoją pracę, porosić innych o pomoc w realizacji swoich planów,
✓ Jest odpowiedzialny za podjętą i wykonaną pracę,
✓ Rozwija umiejętność zdrowej rywalizacji,
✓ Potrafi cieszyć się nie tylko ze zwycięstwa, ale także z dobrze wykonanego zadania,
✓ Kształtuje takie cechy jak: pomysłowość, kreatywność, poczucie własnej wartości, odwaga, wytrwałość,
✓ Potrafi zaprezentować swoją pracę na forum szkoły, przygotowuje się do występów publicznych,
✓ Uczy się pewności siebie, wiary we własne możliwości,
✓ Radzi sobie z emocjami,
✓ Wykorzystuje czas wolny na rozwijanie swoich zainteresowań.
Czas realizacji: 2 miesiące
Termin prezentacji: 26 maja 2009 roku
Formy realizacji: Uczniowie realizują projekt ...