Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
hektopaskal, 2010-10-06, ocena:
super. czegoś takiego szukałem
mpiat, 2011-03-03
Świetne!
reniakra, 2011-09-05
Bardzo przydała mi się ta publikacja
PROGRAM
ZAJĘĆ WYRÓWNAWCZYCH Z FIZYKI
DLA KLAS II GIMNAZJUM
REALIZOWANY W RAMACH PROGRAMU WYRÓWNYWANIA SZANS
II semestr roku szkolnego 2008/2009
Opracowała:
Katarzyna Marchwicka
I. Wstęp
Program przeznaczony jest dla uczniów klas II gimnazjum, którzy mają trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stopniu koniecznym przewidzianym w obowiązującej Podstawie Programowej oraz Programie nauczania fizyki w gimnazjum (numer dopuszczenia DKW-4014-105/99).
Program realizowany będzie w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
II. Cele edukacyjne
Cele ogólne
1. Przełamanie strachu przed fizyką.
2. Ukazanie ciekawych stron przedmiotu.
3. Uświadomienie przydatności wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach.
4. Uzupełnienie zaległości i braków w wiadomościach.
5. Przywrócenie wiary we własne siły i możliwości.
6. Zmotywowanie do samodzielnej pracy.
Cele szczegółowe
1. Zdiagnozowanie braków wiedzy z poprzedniego okresu nauki.
2. Poprawienie umiejętności obserwowania i opisywania zjawisk fizycznych.
3. Usprawnianie umiejętności opisywania zjawisk fizycznych z zastosowaniem technik matematycznych.
4. Zaciekawienie fizyką przez rozwiązywanie np. zagadek, krzyżówek.
5. Wyjaśnianie bieżącego materiału.
6. Przygotowanie do sprawdzianów wiadomości.
7. Poprawienie umiejętności posługiwania się językiem fizycznym.
III. Treści nauczania
Treści nauczania są zgodne z programem nauczania realizowanym na lekcjach fizyki w II semestrze klasy II gimnazjum i dotyczą następujących działów:
1. O drganiach i falach sprężystych.
|L.p. |Hasło programowe |Umiejętności ucznia |
| | |Uczeń: |
|1. |Ruch drgający |rozpoznaje ruch drgający spośród innych ruchów, |
| | |potrafi wskazać w najbliższym otoczeniu przykłady ciał wykonujących ruch drgający , |
| | |zna pojęcia: położenie równowagi, wychylenie, |
| | |wie kiedy drgania są gasnące, |
| | |wie, że okres wahadła matematycznego zależy od jego długości, |
|2. |Fale mechaniczne | wie, że fale sprężyste nie mogą rozchodzić się w próżni, |
| | |wie, że są dwa rodzaje fal poprzeczne i podłużne, |
|3. |Fale dźwiękowe (akustyczne) | wie, że źródłem dźwięków wydawanych przez człowieka są struny głosowe, |
| | |wie, że fale dźwiękowe nie mogą rozchodzić się w próżni, |
| | |wie, z jaką szybkością porusza się fala głosowa w powietrzu, |
| | |rozumie pojęcie szybkości ponaddźwiękowej, |
| | |wie, jaką rolę pełni błona bębenkowa ucha, |
| | |rozumie, że zbyt głośna muzyka lub hałas mogą spowodować trwałe uszkodzenie słuchu. |
|4. |Zjawiska dyfrakcji i |wie, że na szczelnie fala płaska może ulec ugięciu (dyfrakcji), |
| |interferencji fal |rozumie, że fale mogą się nakładać, czyli mogą ulegać interferencji. |
2. W wodzie, na wodzie i w powietrzu.
|L.p. |Hasło programowe |Umiejętności ucznia |
| | |Uczeń: |
|1. |Ciśnienie i jego jednostki. |oblicza ciśnienie ciała stałego na podłoże , |
| | |zna jednostki ciśnienia, |
|2. |Ciśnienie w cieczach i gazach |wie, że ciecze i gazy wywierają ciśnienie na ściany naczynia, w którym się znajdują. |
| | |zna prawo Pascala dla cieczy i gazów ...