Dodaj publikację
Autor
Grażyna Sobik
Data publikacji
2009-06-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
153

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

W związku z przygotowywaną reformą oświaty, a w szczególności z obniżeniem wieku uczniów rozpoczynających edukacje szkolną warto przyjrzeć się bliżej sześciolatkowi. Obniżenie wieku szkolnego sprawi, że każdy z nauczycieli zetknie się z sześciolatkiem, stąd niezbędne jest pogłębienie swojej wiedzy w tym zakresie.
 Pobierz (docx, 18,4 KB)

Podgląd treści

„Portret sześciolatka”

Opracowała : Grażyna Sobik

W związku z przygotowywaną reformą oświaty , a w szczególności z obniżeniem wieku uczniów rozpoczynających edukacje szkolną warto przyjrzeć się bliżej sześciolatkowi. Obniżenie wieku szkolnego sprawi ,że każdy z nauczycieli zetknie się z sześciolatkiem , stąd niezbędne jest pogłębienie swojej wiedzy w tym zakresie. Poznanie bowiem jego rozwoju jest istotnym czynnikiem w pracy nauczyciela kształcenia zintegrowanego. Pracując z dziećmi musimy doskonale znać ich możliwości, potrzeby, formy działalności a także rozwój funkcji poznawczych i rozwój emocjonalno-społeczny. Umożliwia to nam nauczycielkom odpowiedni wybór takich metod i form pracy, dzięki, którym skuteczniej przekażemy im wiadomości, wykształcimy umiejętności i odpowiednie formy zachowań. Ułatwi nam również zauważenie pewnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka i szybkie ich wyrównanie lub skierowanie do specjalistów-terapeutów. Czym różni się więc sześciolatek od siedmiolatka ? 

ROZWÓJ FIZYCZNY I RUCHOWY

Roczny przyrost wysokości dziecka wynosi 5-6 cm., a ciężaru ciała 1,5 do 2 kg., dopuszczalna jest tylko niewielka koślawość kolan, naturalne krzywizny kręgosłupa nie są jeszcze w pełni wykształcone. Rozpoczyna się wymiana zębów, przy czym dziewczynki wykazują szybszy rozwój uzębienia niż chłopcy.

Rozwój ruchowy jest ściśle powiązany z fizycznym. Sześciolatki są bardzo aktywne ruchowo. Potrafią sprawnie i szybko biegać, skakać na jednej nodze, w dal, wzwyż, czworakować, mocować się, wspinać na drabinki. Dla rozwoju ruchowego konieczne jest gromadzenie doświadczeń, gdyż sprawności nie kształtują się samoistnie. Dzięki temu doskonalą się trzy cechy sprawności ruchowej: koordynacja, precyzja i szybkość. Są one niezbędne dla osiągania dobrych rezultatów w np. nauce pisania.

 FORMY DZIAŁALNOŚCI

Główną formą działalności dziecka sześcioletniego jest zabawa. Stąd istotne są zmiany w metodach nauczania oraz odpowiednie przygotowanie sal dydaktycznych w szkołach.

Zabawy dzielą się na:

-ruchowe – dzieci ćwiczą poszczególne czynności ruchowe a ponieważ bawią się już w grupie te zabawy nabierają treści np. ustalają, że będą to zawody albo ściganie się

- tematyczne – dzieci naśladują zaobserwowane czynności i zachowania, modyfikują je i wprowadzają akcję. W większej grupie wprowadzają podział na role, nie potrzebują rekwizytów, każdy przedmiot może być symbolem czegoś innego.

- konstrukcyjne – rozwijają wyobraźnię, sprawności manualne, spostrzeganie, budują konstrukcje przestrzenne trójwymiarowe najczęściej z klocków różnego rodzaju

- dydaktyczne – rozwijają myślenie dziecka, uwagę, cierpliwość, stosowanie reguł i zasad, przezwyciężanie trudności. Są organizowane przeważnie przez dorosłych

- z elementami twórczości artystycznej – dziecko chętnie rysuje, maluje, lepi, wycina, wydziera. Najczęstszym tematem prac jest działalność ludzka, praca, zabawa, lalki i samochody.

 ROZWÓJ FUNKCJI POZNAWCZYCH

1. Spostrzeżenia

Sześciolatek dokonuje spostrzeżeń głównie wzrokowo i słuchowo. Wykorzystuje inne zmysły tylko wtedy, gdy wymaga tego sytuacja. Jego spostrzeganie jest całościowe, jednak ...