Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt kl. VI
Anna Pasionek
Temat: Marcin Kozera- opowiadanie o polskich emigrantach w Londynie.
I. Cele lekcji:
1.Cel ogólny: uczeń dostrzega właściwości utworów epickich
2. Cele operacyjne
a)uczeń powinien znać
pojęcia: świat przedstawiony, akcja, fabuła, wątek, narrator, emigracja, emigrant
b)uczeń powinien umieć:
- podać najważniejsze informacje o życiu i twórczości Marii Dąbrowskiej,
- określić narratora opowiadania,
- ułożyć chronologicznie wydarzenia pisane w utworze.
- określić elementy świata przedstawionego w utworze
- wymienić cechy opowiadania
- wyszukać w tekście odpowiednie fragmenty i objaśnić ich znaczenie .
- czytać tekst ze zrozumieniem
3. Środki dydaktyczne:
- krzyżówka
- rozsypanka: plan wydarzeń,
- słownik języka polskiego
- słownik wyrazów bliskoznacznych
- lektura: M. Dąbrowska, Marcin Kozera
4. Metody pracy: praca z krzyżówką, praca z tekstem
5. Formy pracy: praca w grupach, praca zbiorowa, praca w grupach
II. Tok lekcji
1.Część organizacyjno- porządkowa. Sprawdzenie listy obecności.
2.Rekapitulacja wtórna- nawiązanie do wiadomości i umiejętności już znanych.
3.Wprowadzenie nowego materiału
HASŁO krzyżówki określi nam problematykę naszych zajęć;
|1. | | | | | | |
|3. | | | | |
|4. | | | | | |
|6. | | | | | | |
|9. | | | | | |
1. Rola Marcina w przedstawieniu w Boże Narodzenie.
2. Imię ojca Marcina
3. .............Dąbrowska- autorka ,,Marcina Kozery”
4. Przedmiot w szkole, na którym Marcin zrozumiał, że jest Polakiem.
5. Przyjaciółka Marcina.
6. Zawód ojca Marcina .
7. Miejscowość w Polsce, w której mieszkała Krysia.
8. Przedstawienie przygotowane w Boże Narodzenie.
9. Państwo, w którym toczy się akcja ,,Marcina Kozery”
- Jak brzmi hasło?: emigracja
Odczytanie ze słownika języka polskiego definicji: emigracja
Dobieranie wyrazów bliskoznacznych do słowa emigrant
II. Lekcja właściwa
1. Zapis tematu lekcji: Marcin Kozera- opowiadanie o polskich emigrantach w Londynie.
2. Prezentacja wiadomości o autorce:
3.Ustalenie czasu i miejsca wydarzeń. Wskazywanie bohaterów pierwszo i drugoplanowych.
[pic]
4. Plan przebiegu wydarzeń.
Wspólne układanie planu wydarzeń i opowiadanie odtwórcze przebiegu zdarzeń ( wyeksponowanie powodów emigracji ojca Marcina)
| |Rozpoczęcie zwiedzania Londynu przez chłopca wraz z przyjaciółką Krysią |
| |Przybycie Marcina z ojcem do szkoły w domu Towarzystwa Polskiego |
| | Marcin przywódcą grupy dzieci emigrantów. |
| |Kłótnia między Marcinem a koleżanką o piękno krajów |
| |Rozpoczęcie przygotowań do jasełek |
| | |
| |Obsadzenie chłopca w roli żołnierza |
| | |
| |Dylematy Marcina dotyczące tożsamości narodowej |
| | |
| |Wykluczenie Marcina z prób z powodu trudności z językiem polskim |
| | |
| |Niezrozumienie zdań w języku polskim i ucieczka ze sceny przerażonego tym Marcina. |
| | |
| |Potwierdzenie przez Marcina Kozerę swojej narodowości |
| | |
| |Stwierdzenie na lekcji przez nauczyciela o nieistnieniu Polski |
5.Określenie narratora w utworze:
Kto opowiada o tym, co się wydarzyło? Zamaluj odpowiedni kwadrat. Znajdź odpowiedni cytat.
| |
Ktoś kto uczestniczy w wydarzeniach (narrator – uczestnik zdarzeń)
| |
Ktoś, kto nie uczestniczy w wydarzeniach (narrator- obserwator ...