Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Miastkowska
Data publikacji
2009-06-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
148

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program wychowawczy dla klasy integracyjnej.
 Pobierz (doc, 81,5 KB)

Komentarze

Azolla, 2009-07-20

Są cele, spodziewane efekty. A gdzie program???? Moja dyrekcja by mnie z czymś takim wyrzuciła :(

Podgląd treści


PROGRAM WYCHOWAWCZY KL. 1 A
NA ROK SZKOLNY 2008/2009

...każdy ma prawo do szczęścia
 i swego miejsca w społeczeństwie

Maria Grzegorzewska

ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program ma pomóc uczniom zrozumieć potrzebę tolerancji dla wszelkiej odmienności i ograniczeń, uczyć wzajemnej akceptacji oraz budowania więzi koleżeńskich w naturalnych sytuacjach zabawowych i społecznych.

ZADANIA INTEGRUJĄCE

1. Stwarzanie uczniom warunków do wzajemnego poznawania się, komunikowania i kształtowania pozytywnych stosunków koleżeńskich,
2. Efektywne współdziałanie w zespole, umiejętność pracy w grupie; podejmowanie
indywidualnych i grupowych decyzji.

3. Zapobieganie izolowaniu uczniów mających problemy w nawiązywaniu bliższych kontaktów z kolegami.

4. Wspieranie integracji pomiędzy uczniami jednej klasy oraz całej szkoły podczas lekcji, przerw, zajęć pozalekcyjnych, imprez i uroczystości klasowych i szkolnych.

5. Budowanie integracji pomiędzy rodzicami dzieci pełno- i niepełnosprawnych podczas imprez i uroczystości klasowych , zebrań klasowych, spotkań z rodzicami.

6. Koordynowanie tematyki wychowawczej, wzmacnianie działań poprzez dobór treści do indywidualnych możliwości ucznia, stosowanie pochwały, dobrej oceny.

7. Przeprowadzenie cyklu zajęć integrujących podczas lekcji do dyspozycji wychowawcy klasowego.

CELE SZCZEGÓŁOWE

1. Budowanie poczucia własnej wartości ucznia. Określanie swoich mocnych stron.
Sposoby radzenia sobie z własnymi niedociągnięciami i brakami.
2. Wspieranie rozwoju podmiotowości ucznia. Zapoznanie z przysługującymi mu w
społeczności szkolnej i klasowej prawami oraz obowiązkami wynikającymi z regulaminu
szkoły i ogólnie przyjętych norm.
3. Kształtowanie i wspieranie motywacji do pracy szkolnej i dążenia do sukcesów.
4. Zachęcanie i stwarzanie możliwości wykazania się inicjatywą, pomysłowością, chęcią
udziału w zadaniach nadobowiązkowych w klasie i na forum szkoły.
5. Analiza własnych metod i sposobów uczenia się. Próby określenia najbardziej
efektywnych sposobów pracy szkolnej.
6. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie. Rozwój samorządności klasowej:
- wspólne (demokratyczne) podejmowanie ważnych dla klasy decyzji,
- organizowanie pomocy koleżeńskiej.
7. Działania na rzecz tworzenia dobrego, zgranego zespołu klasowego:
- organizacja wspólnych imprez klasowych,
- udział w imprezach ogólnoszkolnych,
- tworzenie elementów tradycji klasowej (np. gazetka, zdjęcia).

8. Wspieranie wartości i umiejętności związanych z funkcjonowaniem w podstawowych
grupach odniesienia — w rodzinie, kręgu koleżeńskim, społeczności szkolnej:
- przyjaźń, lojalność, uczciwość, odpowiedzialność za drugiego człowieka,
wyrozumiałość,
- analiza treści i znaczenia tradycji rodzinnych,
- kształtowanie tradycji i obyczajów klasowych.
9. Praca nad wewnętrznym systemem wartości — kodeksem moralnym:
- poczucie odpowiedzialności za własne czyny,
- konsekwencje łamania obowiązujących norm,
10. Uświadamianie i analiza zagrożeń płynących z tzw. zachowań ryzykownych — udział w
grupach nieformalnych, stosowanie przemocy, wandalizm, sięganie po używki itp.,
rozważanie możliwych sposobów reagowania wobec nagannych zachowań innych osób.
12. Analiza najbardziej istotnych cech rozwoju psychofizycznego w okresie
dojrzewania, ich wpływ na ogólne funkcjonowanie i relacje z otoczeniem:
- radzenie sobie z ...