Dodaj publikację
Autor
MAŁGORZATA GOLEMO
Data publikacji
2009-06-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera propozycję programu warsztatów z KOMUNIKACJI MIĘDZYLUDZKIEJ do realizacji w szkołach ponadgimnazjalnych.
 Pobierz (doc, 64,0 KB)

Podgląd treści


„KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA”
(warsztaty dla młodzieży szkół ponadgimnazjalych)

Postęp w rozwoju ludzkiej cywilizacji zawiera różne elementy. Jednym z nich a przy tym wiodącym jest przekaz informacji. Efektywna komunikacja zachodzi pomiędzy dwoma osobami wtedy kiedy odbiorca rozumie przekaz tak, jak zamierzył to nadawca. Taki stan możliwy jest do osiągnięcia w idealnych sprzyjających warunkach ale zdarza się, że odbiorca rozumie przekaz inaczej niż tego chciał nadawca. Błędne rozumienie treści zdarza się między innymi, gdy co innego mówią słowa a co innego komunikuje reszta ciała. Zniekształcenie przekazu można bardzo wyraźnie zaobserwować pracując z młodzieżą w szkole. Obserwując różne trudności w komunikowaniu się młodzieży w placówce, w której pracuję, postanowiłam opracować i przeprowadzić cykl zajęć warsztatowych nt. ”Komunikacja międzyludzka”, których celem było podwyższenie umiejętności porozumiewania się młodzieży między sobą. Zrealizowałam następując tematy:
• „Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych”
• „Umiejętność aktywnego słuchania”
• „Komunikacja niewerbalna”
• „Bariery komunikacyjne”
Efektem tych zajęć było pogłębienie wiedzy młodzieży na temat zasad skutecznej komunikacji, nastąpiła widoczna poprawa w zakresie zwracania uwagi na wszystkie elementy biorące udział w komunikowaniu się a więc rozwinięcie umiejętności aktywnego słuchania (koncentracja uwagi, kontakt wzrokowy, pochylenie ciała itp.), okazywanie zrozumienia drugiej osobie( empatia), umiejętne formułowanie informacji zwrotnej, a szczególnie duża poprawa nastąpiła w zakresie zachowania odpowiedniej postawy podczas komunikacji (zgodność języka ciała ze słowami).

„KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA"
(program warsztatów)

TEMATY:

* KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKAYJNYCH.
* UMIEJĘTNOŚĆ AKTYWNEGO SŁUCHANIA.
* KOMUNIKACJA NIEWERBALNA.
* BARIERY KOMUNIKACYJNE.

CEL GŁÓWNY:
■ Doskonalenie u młodzieży umiejętności skutecznego komunikowania się.
CELE SZCZEGÓŁOWE:

* Rozbudzanie zainteresowań własnym rozwojem w dziedzinie interpersonalnej.
* Przełamywanie barier emocjonalnych pomiędzy ludźmi.
* Uświadomienie, że komunikacja społeczna jest podstawą dobrego funkcjonowania ludzi.

PO ZAJĘCIACH UCZEŃ:

* Zna zachowania pomagające w komunikacji.
* Umie ze zrozumieniem wysłuchiwać komunikatów od nadawcy.
* Potrafi określić bariery komunikacyjne.
* Umie odczytać sygnały niewerbalne.
* Lepiej komunikuje się w grupie.

FORMA PRACY: warsztatowa z zastosowaniem METOD aktywizujących ODBIORCA: uczniowie

prowadzący: nauczyciel- wychowawca świetlicy

„KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH”
(scenariusz)

CELE:

* Zapoznanie się z zasadami konstruktywnego udzielania informacji zwrotnych.
* Stworzenie okazji do wymiany informacji zwrotnych.
* Zapoznanie z budową komunikatu „Ja".

POTRZEBNE MATERIAŁY:

■ Plansze z zasadami udzielania informacji zwrotnych i budowy
komunikatu „Ja".

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

* Wstęp - Nauczyciel wprowadza pojęcie informacji zwrotnej. Prezentuje i omawia listę zasad udzielania informacji zwrotnych. Ochotnicy udzielają sobie informacji zwrotnych w obecności całej klasy przy pomocy nauczyciela.
* Komunikat „Ja"- Nauczyciel wyjaśnia uczniom, co to jest komunikat „Ja", jak jest zbudowany i kiedy warto się nim posługiwać. Każdy uczeń formułuje dwa komunikaty „Ja", żeby zapoznać się z jego konstrukcją.
* Ćwiczenie w parach - Uczniowie dobierają się w pary tak, aby spotkały się osoby, które ...