Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Torenc
Data publikacji
2009-06-29
Średnia ocena
5,00
Pobrań
337

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test sprawdza umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstu lirycznego, zanjomość niektórych środków stylistycznych oraz kształci umiejętność redagowania przesłania płynącego z wiersza.
 Pobierz (doc, 24,0 KB)

Podgląd treści


Zbigniew Herbert
17 IX

Moja bezbronna ojczyzna przyjmie cię najeźdźco
A droga którą Jaś i Małgosia dreptali do szkoły
Nie rozstąpi się w przepaść

Rzeki nazbyt leniwe nieskore do potopów
Rycerze śpiący w górach będą spali dalej
Więc łatwo wejdziesz nieproszony gościu

Ale synowie ziemi nocą się zgromadzą
Śmieszni karbonariusze spiskowcy wolności
Będą czyścili swoje muzealne bronie
Przysięgali na ptaka i na dwa kolory

A potem tak jak zawsze – łuny i wybuchy
Malowani chłopcy bezsenni dowódcy
Plecaki pełne klęski rude pola chwały
Krzepiąca wiedza że jesteśmy – sami

Moja bezbronna ojczyzna przyjmie cię najeźdźco
I da ci sążeń ziemi pod wierzbą – i spokój
By ci co po nas przyjdą uczyli się znowu
Najtrudniejszego kunsztu – odpuszczania win

1.

2. Do jakiego faktu historycznego nawiązuje wiersz Herberta?
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. W jakim utworze pojawił się kult powstańczej mogiły?
.................................................................................................................................................
4. Herbert pisze o:
a) narodowej mogile
b) mogile powstańca
c) mogile wroga
5. Mogiła:
a) na stałe wpisała się w krajobraz Polski
b) daje nadzieję na odzyskanie wolności
c) mobilizuje do walki, tak jak walczyli przodkowie
6. W związku z powyższym Herbert mówi, że:
a) nadzieję należy czerpać tylko z refleksji nad mogiłą przodków – powstańców
b) należy nauczyć się życia z wrogiem, bo ciągle jesteśmy skazani na klęskę i tym samym obecność zaborcy
c) należy nieustannie walczyć o wolność
7. Druga część utworu ukazuje
a) noc okupacyjną – spiskowcy przygotowujący broń do partyzanckiej walki
b) włoskich karbonariuszy (węglarzy) z XVIII/XIX w.
c) włoskich partyzantów
8. Uzupełnij zdanie:
W wierszu Herberta występuje aluzja literacka, czyli .................................................................................................................................................
9. Herbert nawiązuje do historii Jasia I Małgosi, gdyż chce pokazać, że:
a) niewinne dzieci zwyciężyły ze złem
b) niewinne dzieci giną w wojnach
c) naród nie powinien sugerować się baśniami w sprawach tak ważnych, jak walka z zaborcą
10. Napisz, jakie przesłanie płynie z wiersza Herberta.