Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
celeberc, 2009-09-16, ocena:
Boże, ale ten artykuł wymagal formatowania. Artykuł chyba oparty na Nojszewskiej. Bardzo dobry...ale formatowanie - woła o pomstę dop nieba. Jest kilkańaście programów do tworzenia prezntacji. Polecam Open Officea na początek, można zapisąć w PDFie. A tak widze tutaj masę pracy...OGROM
PRAWIDŁOWOŚCI ZACHOWANIA
KONSUMENTA - GOSPODARSTWA DOMOWEGO
NA RYNKU
MATERIAŁ DYDAKTYCZNY DLA NAUCZYCIELI
Anna Borowiak
Podziękowanie dla Doradcy Metodycznego
Pana Piotra Urbaniaka za pomoc i wsparcie
Leszno, 2009
SPIS TREŚCI str
I. Organizacja procesu konsumpcji konsumenta – gospodarstwa domowego
1. Potrzeby – konsumpcja .................... 3
2. Organizacja procesu konsumpcji – czynniki kształtujące
wybory konsumenta .................... 4
II. Prawidłowości zachowania konsumenta na rynku
według teorii użyteczności
1. Kryterium wyborów dokonywanych przez konsumenta
na rynku .................... 5
2. Wyjaśnienie natury człowieka .................... 5
3. Użyteczność całkowita – prawo Webera-Fechnera .................... 6
4. Użyteczność marginalna – prawo malejącej użyteczności
marginalnej .................... 8
5. Zależność między użytecznością całkowitą i marginalną .................... 9
6. Równowaga konsumenta .................... 10
7. Prawo równych użyteczności marginalnych .................... 10
8. Prawo malejącej użyteczności marginalnej - ujemne
nachylenie krzywej popytu .................... 11
9. Użyteczność marginalna – paradoks wartości .................... 12
10. Nadwyżka konsumenta .................... 12
III. Prawidłowości zachowania konsumenta na rynku
według teorii obojętności
1. Zachowanie konsumenta na rynku przy uwzględnieniu cen i dochodów .................... 15
2. Zachowanie konsumenta na rynku przy uwzględnieniu jego gustów .................... 20
3. Graficzna prezentacja gustów konsumenta - krzywe obojętności .................... 21
4. Równowaga konsumenta .................... 24
5. Wpływ zmiany dochodów i cen na równowagę konsumenta .................... 26
I. Organizacja procesu konsumpcji konsumenta – gospodarstwa domowego
Potrzeby – konsumpcja
Pojęcie potrzeby
Klasyfikacja potrzeb:
wg Abrahama Maslowa
(1908-1970)
Cechy potrzeb:
Rodzaje potrzeb:
Pojęcie konsumpcji
Pojęcie konsumenta
(gospodarstwo domowe)
Organizacja procesu konsumpcji – czynniki kształtujące wybory
konsumenta
Przykładowa organizacja procesu konsumpcji
II. Prawidłowości zachowania konsumenta na rynku według teorii użyteczności
Kryterium wyborów dokonywanych przez konsumenta na rynku
Wyjaśnienie natury człowieka
Użyteczność całkowita – prawo Webera-Fechnera
Rys. 1. Użyteczność całkowita
Im większą ilość konsumujemy danego dobra, tym osiągamy wyższy poziom uży-teczności całkowitej, ale w tempie malejącym (pola czerwone). W efekcie przy-rost użyteczności całkowitej wywołany przez każdą ostatnią dodatkową jednost-kę konsumowanego dobra jest coraz mniejszy, aż wynosi zero. Dla tej ilości skon-sumowanego dobra użyteczność całkowita jest maksymalna (kolor żółty).
Zależność pomiędzy ilością konsumowanego dobra
a przyrostem w tempie malejącym użyteczności całkowitej
tłumaczy się
prawem Webera–Fechnera – II poł. XIX wieku
Konsumujemy:
• 1 jednostkę dobra A, przyrost ilości = 0, (zgodnie z pW-F) całość indywidualnej
satysfakcji = 1,000, przyrost indywidualnej satysfakcji = 0,000,
• 2 jednostkę dobra A, przyrost ilości = 1, (zgodnie z pW-F) całość indywidualnej
satysfakcji = 1,301, przyrost indywidualnej satysfakcji = 0,301,
• 3 jednostkę dobra A, przyrost ilości = 1, (zgodnie z pW-F) całość indywidualnej
satysfakcji = 1,477, przyrost indywidualnej satysfakcji = 0,176,
• 4 jednostkę dobra A, przyrost ilości = 1, (zgodnie z pW-F) całość indywidualnej
satysfakcji = 1,602, przyrost indywidualnej satysfakcji = 0,125,
• 5 jednostkę dobra A, przyrost ilości = 1, (zgodnie z ...