Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie III liceum
(2 jednostki lekcyjne )
Temat: Naga prawda o człowieku – rozważania o postawie moralnej Zenona Ziembiewicza ( Granica Z. Nałkowskiej ).
Cele operacyjne:
uczeń :
• zna historię życia bohatera lektury i potrafi o niej opowiadać
• charakteryzuje postać literacką, biorąc pod uwagę różne aspekty oceny
• uzasadnia swoje sądy
• gromadzi informacje i wykorzystuje je w dyskusji
Metoda: problemowa, elementy dyskusji, praca z tekstem
Forma: praca w grupach
Środki dydaktyczne: egzemplarze powieści; karty pracy z określonymi zadaniami; arkusz z zamieszczonym cytatem z „Granicy” Z. Nałkowskiej
Literatura: Bortnowski S. - "6 myślowych kapeluszy Edwarda de Bono"; "Polonistyka" 1998, nr 10; Nałkowska Z. "Granica"; Zaworska H. - "<Granica> Z. Nałkowskiej"; "Przewodnik po lekturach", Warszawa 1991.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Postawienie problemu za pomocą cytatu z "Granicy":
"Jest się takim, jak myślą o nas ludzie, nie takim, jak myślimy o sobie my,
jest się takim, jak miejsce, w którym się jest".
2. Zapisanie tematu, uświadomienie uczniom celów lekcji, metody rozwiązywania problemu.
3. Podział klasy na 5 grup oznaczonych różnymi kolorami. Gr. I – pracuje wspólnie. W grupach II-V – uczniowie pracują indywidualnie. Każdy dostaje opis sposobu myślenia zamieszczony w przydzielonej karcie pracy (patrz: załącznik). Na razie nie uwzględniamy gr.VI – oznaczonej kolorem niebieskim.
UWAGA: W przeddzień tej lekcji zadano pracę domową, polegającą na wyszukaniu w lekturze fragmentów służących charakterystyce Z. Ziembiewicza.
4. Polecenia dla 5 grup:
I GR. – oznaczona kolorem białym. Pamiętaj, że interesują cię tylko fakty, które potwierdzisz cytatami. W jakiej rodzinie wychował się bohater? W jaki sposób i dzięki komu zdobywał wykształcenie? Przedstaw kolejne etapy jego kariery. Opisz perypetie i problemy uczuciowe Zenona.
II GR. – oznaczona kolorem czerwonym. Pamiętaj, że interesują cię tylko emocje. W kilku krótkich zdaniach wyraź swoją emocjonalną opinię na temat postępowania i decyzji Zenona zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Przedstaw także, jak przeżywa swoje problemy bohater.
III GR. – oznaczona kolorem czarnym. Pamiętaj, że będziesz podkreślał wady, niedociągnięcia bohatera i podważał jego decyzje. Zbierz w formie tez wszystkie argumenty podające w wątpliwość racje Zenona. Uczyń to najpierw w imieniu Justyny, żony, mieszkańców miasta, potem we własnym.
IV GR. – oznaczona kolorem żółtym. Pamiętaj, że będziesz zgadzać się z Zenonem. Wskaż zalety bohatera i pozytywne skutki jego decyzji.
V GR. – oznaczona kolorem zielonym. Pamiętaj, że będziesz szukał innych rozwiązań problemu. Jak Ziembiewicz powinien był postąpić na wieść o ciąży Justyny? Przedstaw warianty zachowania Zenona, ewentualnie Justyny i Elżbiety. Każdy z nich opatrz krótkim komentarzem.
VI GR. – oznaczona kolorem niebieskim. Pamiętaj, że będziesz podsumowywał ...