Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
mickim, 2010-06-24
Czy to na pewno pisał nauczyciel przyrody w szkole podstawowej??
miki2305, 2011-05-20, ocena:
Z tym testem bardzo dobrze poradzili sobie szóstoklasiści - ci, którzy robili na lekcjach przyrody doświadczenia (a takie jest zalecenie w Nowej Podstawie). Żadne zadanie nie wychodzi poza jej zakres - może warto uczyć przyrody w ten sposób - wspólnie robiąc z uczniami proste doświadczenia i razem poznawać otaczający świat.
Badanie wyników ucznia kończącego szkołę podstawową z zakresu
fizyki i chemii realizowanego na przedmiocie przyroda
według Nowej Podstawy Programowej
Czas: 40 min.
Imię i nazwisko ucznia, klasa: …………………………………………………………………
Witaj!
Poniższy test pozwoli Ci sprawdzić, w jaki sposób opanowałeś wiadomości
z przyrody, które będą wykorzystywane na lekcjach fizyki i chemii w gim-
nazjum. Uważnie przeczytaj każde pytanie i zastanów się przed udziele-
niem odpowiedzi. Spośród pytań, dla których podane są odpowiedzi wy-
bierz tylko jedną, prawidłową odpowiedź.
Powodzenia!
1. Który z poniższych przykładów opisuje oddziaływanie magnetyczne? (1p.)
A) rozciąganie sprężyny,
B) spadanie jabłek z jabłoni,
C) przyciąganie szpilek przez magnes.
2. W jakim stanie skupienia jest substancja, która nie ma własnego kształtu i trudno zmienić
jej objętość? (1p.)
A) stałym,
3. Umieść w odpowiednich kolumnach poniższej tabelki wymienione substancje znajdujące
się w temperaturze pokojowej: tlen, węgiel, mleko, drewno, azot, woda. (3p.)
C) gazowym.
B) ciekłym,
Stan stały
Stan ciekły
Stan gazowy (lotny)
4. Który z poniższych modeli układu cząsteczek przedstawia ciecz? (1p.)
A)
B)
C)
5. Która z poniższych substancji jest krucha? (1p.)
A) plastelina,
6. Podkreśl stan skupienia, w którym cząsteczki poruszają się najszybciej: (1p.)
A) lód,
B) sprężyna,
C) kreda.
B) woda,
C) para wodna.
- 1 -
7. Do szklanki z gorącą wodą włożono kostkę lodu i kostkę cukru. Co się stanie z lodem i
cukrem? (1p.)
A) lód się stopi, a cukier rozpuści,
B) cukier się stopi, a lód się rozpuści,
C) lód i cukier rozpuszczą się,
D) lód i cukier stopią się.
8. Na poniższym rysunku przedstawiono strzałkami, oznaczonymi literami a ,b, c i d zmiany
stanów skupienia. Podaj nazwy tych zmian stanów skupienia (topnienie, krzepnięcie, skrapla-
nie, parowanie). (2p.)
a
Ciało stałe
c d
a - ………………………………………
b - ………………………………………
9. Do trzech różnych naczyń nalano takie same ilości wody. Zaznacz naczynie, z którego wo-
da wyparuje najszybciej. (1p.)
d - ………………………………………
c - ………………………………………
Ciecz
b
Gaz
C)
A)
B)
B) termometru rtęciowego,
10. Zjawisko rozszerzalności cieplnej cieczy wykorzystano do budowy: (1p.)
A) bimetalu,
C) balonu.
11. Podkreśl nazwy czterech substancji, które są pierwiastkami: (2p.)
dwutlenek węgla, rtęć, piasek, woda, żelazo, benzyna, gips, sól kuchenna, tlen, węgiel.
12. Powietrze jest przykładem: (1p.)
A) mieszaniny jednorodnej, B) mieszaniny niejednorodnej,
13. Magda wymieszała piasek z wodą. W jaki sposób można rozdzielić oba składniki?
Podaj jeden przykład. (2p.)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
14. Rośliny produkują cukier w procesie: (1p.)
A) korozji,
15. Jaś wymieszał wodę z cukrem. Która z tych substancji jest rozpuszczalnikiem? (1p.)
…………………………………………………………………………………………………...
C) związku chemicznego.
B) fotosyntezy,
C) gnicia.
- 2 ...