Dodaj publikację
Autor
Michał Sitarz
Data publikacji
2009-07-03
Średnia ocena
5,00
Pobrań
493

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Pytania napisałem korzystając z "Nowej Podstawy Programowej", jednakże test można przeprowadzić wśród młodzieży uczącej się według starych programów, która zacznie naukę w "zmienionym gimnazjum". Umiejętności uczniów można także sprawdzić na pierwszych lekcjach fizyki bądź chemii.
 Pobierz (pdf, 248,4 KB)

Komentarze

mickim, 2010-06-24

Czy to na pewno pisał nauczyciel przyrody w szkole podstawowej??

miki2305, 2011-05-20, ocena:

Z tym testem bardzo dobrze poradzili sobie szóstoklasiści - ci, którzy robili na lekcjach przyrody doświadczenia (a takie jest zalecenie w Nowej Podstawie). Żadne zadanie nie wychodzi poza jej zakres - może warto uczyć przyrody w ten sposób - wspólnie robiąc z uczniami proste doświadczenia i razem poznawać otaczający świat.

Podgląd treści

Badanie wyników ucznia kończącego szkołę podstawową z zakresu

fizyki i chemii realizowanego na przedmiocie przyroda

według Nowej Podstawy Programowej

Czas: 40 min.
Imię i nazwisko ucznia, klasa: …………………………………………………………………

Witaj!
Poniższy test pozwoli Ci sprawdzić, w jaki sposób opanowałeś wiadomości
z przyrody, które będą wykorzystywane na lekcjach fizyki i chemii w gim-
nazjum. Uważnie przeczytaj każde pytanie i zastanów się przed udziele-
niem odpowiedzi. Spośród pytań, dla których podane są odpowiedzi wy-
bierz tylko jedną, prawidłową odpowiedź.
Powodzenia!

1. Który z poniższych przykładów opisuje oddziaływanie magnetyczne? (1p.)
A) rozciąganie sprężyny,
B) spadanie jabłek z jabłoni,
C) przyciąganie szpilek przez magnes.

2. W jakim stanie skupienia jest substancja, która nie ma własnego kształtu i trudno zmienić
jej objętość? (1p.)
A) stałym,

3. Umieść w odpowiednich kolumnach poniższej tabelki wymienione substancje znajdujące
się w temperaturze pokojowej: tlen, węgiel, mleko, drewno, azot, woda. (3p.)

C) gazowym.

B) ciekłym,

Stan stały

Stan ciekły

Stan gazowy (lotny)


4. Który z poniższych modeli układu cząsteczek przedstawia ciecz? (1p.)







A)

B)

C)


5. Która z poniższych substancji jest krucha? (1p.)
A) plastelina,

6. Podkreśl stan skupienia, w którym cząsteczki poruszają się najszybciej: (1p.)
A) lód,

B) sprężyna,

C) kreda.

B) woda,

C) para wodna.

- 1 -

7. Do szklanki z gorącą wodą włożono kostkę lodu i kostkę cukru. Co się stanie z lodem i
cukrem? (1p.)
A) lód się stopi, a cukier rozpuści,
B) cukier się stopi, a lód się rozpuści,
C) lód i cukier rozpuszczą się,
D) lód i cukier stopią się.

8. Na poniższym rysunku przedstawiono strzałkami, oznaczonymi literami a ,b, c i d zmiany
stanów skupienia. Podaj nazwy tych zmian stanów skupienia (topnienie, krzepnięcie, skrapla-
nie, parowanie). (2p.)
a
Ciało stałe

c d

a - ………………………………………

b - ………………………………………

9. Do trzech różnych naczyń nalano takie same ilości wody. Zaznacz naczynie, z którego wo-
da wyparuje najszybciej. (1p.)

d - ………………………………………

c - ………………………………………


Ciecz

b

Gaz





C)

A)

B)

B) termometru rtęciowego,









10. Zjawisko rozszerzalności cieplnej cieczy wykorzystano do budowy: (1p.)
A) bimetalu,
C) balonu.

11. Podkreśl nazwy czterech substancji, które są pierwiastkami: (2p.)
dwutlenek węgla, rtęć, piasek, woda, żelazo, benzyna, gips, sól kuchenna, tlen, węgiel.

12. Powietrze jest przykładem: (1p.)
A) mieszaniny jednorodnej, B) mieszaniny niejednorodnej,

13. Magda wymieszała piasek z wodą. W jaki sposób można rozdzielić oba składniki?
Podaj jeden przykład. (2p.)
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

14. Rośliny produkują cukier w procesie: (1p.)
A) korozji,

15. Jaś wymieszał wodę z cukrem. Która z tych substancji jest rozpuszczalnikiem? (1p.)
…………………………………………………………………………………………………...

C) związku chemicznego.

B) fotosyntezy,

C) gnicia.

- 2 ...