Dodaj publikację
Autor
Izabela Potrzebowska-Kniaziuk
Data publikacji
2009-07-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
51

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Stereotypów trudno nam się pozbyć. Upraszczamy świat i to, co nas otacza. Stereotypy - głupiej blondynki, brudnego Araba, chciwego Żyda, Polaka-katolika, wrednej teściowej zakłócają prawdziwy obraz świata. Winston Churchill powiedział: "Jeśli nauczysz się myśleć o kimś, że jest gorszy od ciebie, będzie ci bardzo trudno pozbyć się takiego sposobu myślenia". Poniższy materiał jest propozycją do przeprowadzenia z młodzieżą na lekcjach wychowawczych, zastępstwach jako wprowadzenie do nauczania międzykulturowego.
 Pobierz (pdf, 71,1 KB)

Podgląd treści

Stereotypów trudno nam się pozbyć. Upraszczamy świat i to,co nas otacza.
Stereotypy- głupiej blondynki, brudnego Araba, chciwego Żyda, Polaka- katolika,
wrednej teściowej zakłócają prawdziwy obraz świata.
Winston Churchill powiedział: „ Jeśli nauczysz się myśleć o kimś,że jest gorszy od
ciebie, będzie ci bardzo trudno pozbyć się takiego sposobu myślenia”.
Poniższy materiał jest propozycją do przeprowadzenia z młodzieżą na lekcjach
wychowawczych, zastępstwach jako wprowadzenie do nauczania
międzykulturowego.

TEMAT : Edukacja globalna w szkole- zderzenie z naszymi uprzedzeniami
i stereotypami.
CEL:
Uświadomienie ogromnej ilości uprzedzeń w nas i łatwości uleganiu im, zapoznanie
z metodami ułatwiającymi przekazanie wiedzy uczniom na temat odrzuceń
i stereotypów.

PRZEBIEG SPOTKANIA:

1. Ankieta Bogardusa jako wyjście do problemu uprzedzeń
2. Pojęcie stereotypu
3.

Zajęcia warsztatowe

MATERIAŁY POMOCNICZE:
ankieta Bogardusa, seminarium Edukacja globalna”

CZĘŚĆ WSTĘPNA:

1. Przywitanie z uczniami,czynności organizacyjne
2. Rozdanie przygotowanej na kartkach ankiety opracowanej na podstawie

ankiety Bogardusa (nieżyjącego socjologa amerykańskiego zajmującego się
min. psychologią grup społecznych , stosunkiem ludności białej do
murzyńskiej) -załącznik 1

3. Ankieta wprowadzi świetnie w tematykę uprzedzeń , z których może nawet

nie zdajemy sobie sprawy. Można poprosić chętne 3-4 osoby do
przedstawienia wyników swojej ankiety i do krótkiego wyjawienia
odpowiedzi.

4. Próbujemy określić z młodzieżą pojęcie „ stereotypu”-załącznik 2

Następnie można przejść do ćwiczeń np.:

• potrzebna jest nam sala, w której będzie dużo wolnej przestrzeni(może być
szeroki korytarz).Uczniowie stają pod jedna ścianą w równej linii. Dostają
kartki z krótką informacją o osobie, w którą będą mieli się wcielić. Nie mogą
zdradzać innym kim są. Muszą zastanowić się i spróbować wyobrazić sobie ,
jak wygląda dzień danej osoby, czym się zajmuje, czego się boi, co ją cieszy, o
czym marzy itd. Następnie nauczyciel odczytuje pytania dla wszystkich. Jeżeli

uczeń uzna, że jest ono prawdziwe dla osoby,którą odgrywa, robi krok do
przodu. ( wcześniej trzeba ustalić jednakową miarę kroku). Po odczytaniu
wszystkich pytań, pytamy kto kim był. Wtedy wszystko się wyjaśni dlaczego
jedni pozostali w tyle a drudzy doszli do końca sąsiedniej ściany.
Siadamy( najlepiej w kole) i rozmawiamy jak czuli się ci, którzy byli z pierwsi,
co czuli ci, którzy pozostali daleko w tyle -załącznik 3

• Bardzo płynnie przechodzimy do tematyki stereotypu, postrzegania innych

przez pryzmat koloru skóry, wyznania czy przynależności etnicznej.

ZAŁĄCZNIKI :
załącznik 1

Ankieta na podstawie skali Bogardusa

Odpowiedzi występują w skali od 1 do 5 czyli 1- oznacza „zdecydowanie nie”, a 5-”
zdecydowanie tak”.

Czy w pierwszym odruchu dopuściłbyś(abyś)

1. Rosjan
2. Amerykanów
3. Niemców
4. Żydów ...