Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Stereotypów trudno nam się pozbyć. Upraszczamy świat i to,co nas otacza.
Stereotypy- głupiej blondynki, brudnego Araba, chciwego Żyda, Polaka- katolika,
wrednej teściowej zakłócają prawdziwy obraz świata.
Winston Churchill powiedział: „ Jeśli nauczysz się myśleć o kimś,że jest gorszy od
ciebie, będzie ci bardzo trudno pozbyć się takiego sposobu myślenia”.
Poniższy materiał jest propozycją do przeprowadzenia z młodzieżą na lekcjach
wychowawczych, zastępstwach jako wprowadzenie do nauczania
międzykulturowego.
TEMAT : Edukacja globalna w szkole- zderzenie z naszymi uprzedzeniami
i stereotypami.
CEL:
Uświadomienie ogromnej ilości uprzedzeń w nas i łatwości uleganiu im, zapoznanie
z metodami ułatwiającymi przekazanie wiedzy uczniom na temat odrzuceń
i stereotypów.
PRZEBIEG SPOTKANIA:
1. Ankieta Bogardusa jako wyjście do problemu uprzedzeń
2. Pojęcie stereotypu
3.
Zajęcia warsztatowe
MATERIAŁY POMOCNICZE:
ankieta Bogardusa, seminarium Edukacja globalna”
CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Przywitanie z uczniami,czynności organizacyjne
2. Rozdanie przygotowanej na kartkach ankiety opracowanej na podstawie
ankiety Bogardusa (nieżyjącego socjologa amerykańskiego zajmującego się
min. psychologią grup społecznych , stosunkiem ludności białej do
murzyńskiej) -załącznik 1
3. Ankieta wprowadzi świetnie w tematykę uprzedzeń , z których może nawet
nie zdajemy sobie sprawy. Można poprosić chętne 3-4 osoby do
przedstawienia wyników swojej ankiety i do krótkiego wyjawienia
odpowiedzi.
4. Próbujemy określić z młodzieżą pojęcie „ stereotypu”-załącznik 2
Następnie można przejść do ćwiczeń np.:
• potrzebna jest nam sala, w której będzie dużo wolnej przestrzeni(może być
szeroki korytarz).Uczniowie stają pod jedna ścianą w równej linii. Dostają
kartki z krótką informacją o osobie, w którą będą mieli się wcielić. Nie mogą
zdradzać innym kim są. Muszą zastanowić się i spróbować wyobrazić sobie ,
jak wygląda dzień danej osoby, czym się zajmuje, czego się boi, co ją cieszy, o
czym marzy itd. Następnie nauczyciel odczytuje pytania dla wszystkich. Jeżeli
uczeń uzna, że jest ono prawdziwe dla osoby,którą odgrywa, robi krok do
przodu. ( wcześniej trzeba ustalić jednakową miarę kroku). Po odczytaniu
wszystkich pytań, pytamy kto kim był. Wtedy wszystko się wyjaśni dlaczego
jedni pozostali w tyle a drudzy doszli do końca sąsiedniej ściany.
Siadamy( najlepiej w kole) i rozmawiamy jak czuli się ci, którzy byli z pierwsi,
co czuli ci, którzy pozostali daleko w tyle -załącznik 3
• Bardzo płynnie przechodzimy do tematyki stereotypu, postrzegania innych
przez pryzmat koloru skóry, wyznania czy przynależności etnicznej.
ZAŁĄCZNIKI :
załącznik 1
Ankieta na podstawie skali Bogardusa
Odpowiedzi występują w skali od 1 do 5 czyli 1- oznacza „zdecydowanie nie”, a 5-”
zdecydowanie tak”.
Czy w pierwszym odruchu dopuściłbyś(abyś)
1. Rosjan
2. Amerykanów
3. Niemców
4. Żydów ...