Dodaj publikację
Autor
Anna Duluk
Data publikacji
2009-07-20
Średnia ocena
0,00
Pobrań
120

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja przedstawia działania podjęte w szkole na rzecz upowszechniania znajomości praw dziecka.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


Anna Duluk
Zespół Szkół w Czeszowie

Prawa człowieka w mojej szkole

Dyskusja na temat praw człowieka oraz ich egzekwowania prowadzona jest obecnie
w szkołach często. I dobrze, że tak się dzieje. Ponieważ są one przekonującym sposobem zaprowadzenia pokoju między ludźmi. Oczywiście nie wystarczy tylko dyskutować, ale należy poszukiwać świadomości wśród młodego pokolenia. Powstaje pytanie, jak realizować temat praw człowieka w szkole, jak o nie zabiegać.
Celem jest rozpowszechnienie wiedzy na temat poszanowania praw człowieka, tak, jak zostały one zapisane w Deklaracji ONZ Praw Człowieka. Dzieci i młodzież muszą poznać podstawowe prawa człowieka, które mają powszechny charakter. Należą do nich: prawo poszanowania życia, zakaz poddaństwa, niewolnictwa i tortur, zakaz dyskryminacji
z przyczyn rasowych, religijnych itp. Dla młodych ludzi opowiedzenie się za ich powszechnością powinno być sprawą oczywistą, gdyż oni muszą w coraz większym stopniu rozumieć potrzebę respektowania tych praw i odpowiednio ich żądać.

W mojej szkole realizowano projekt Narodowego Planu Działań dokumentu ONZ „Świat przyjazny dziecku”, upowszechniający wiedzę na temat Konwencji o Prawach Dziecka. Celem projektu „Prawa dziecka- banał czy podstawa?”, była ochrona godności dzieci na świecie, uwrażliwienie społeczności szkolnej na dbałość o prawa każdego człowieka. Zadania przebiegały w III etapach: I- zgłoszenie i przeprowadzenie ankiety wstępnej, II- akcja edukacyjna, lekcje o prawach dziecka, III- ankieta ewaluacyjna, akcja fundraisingowa, konkurs plastyczny. Hasło przyświecające przedsięwzięciu to cytat Nelsona Mandelli: Edukacja to klucz do wolności, demokracji i rozwoju, to najlepsza inwestycja
w przyszłość następnych pokoleń… Wyobraź sobie gdzie byłbyś dzisiaj, jeśli nie poszedłbyś do szkoły, jak wyglądałoby twoje życie bez dobrej edukacji?... To naprawdę niewiele, by zapewnić przyszłość tysiącom najmłodszym!”.
Uczniowie gimnazjum mieli szansę dowiedzenia się, co oznacza, że człowiek jest godny tego, aby żyć, że każdej istocie przysługują prawa i wolności.
Od 1 października 2007r. do 1 maja 2008r. tworzono scenariusze zajęć dotyczące praw dziecka, przeprowadzono konkurs plastyczny ilustrujący wybrane prawo, przeprowadzono akcję informacyjno- fundraisingową w ramach kampanii Szkoły dla Afryki. Na początku przeprowadzono ankietę wstępną dotyczącą znajomości praw dziecka wśród młodzieży. Gimnazjaliści w większości wiedzieli o obronie wszystkich praw dzieci, znali datę obowiązywania w naszym kraju Konwencji o Prawach Dziecka, wiedzieli, że posiadamy Rzecznika Praw Dziecka i Rzecznika Praw Obywatelskich. W odpowiedzi na pytanie „Jakie prawa i wolności bronione są w ramach Konwencji o Prawach Dziecka ?”, najwięcej osób podało : prawo do ochrony przed przemocą, prawo dziecka niepełnosprawnego do pełnej troski, prawo do miłości. Najmniej osób wskazało: wolność zrzeszania się i prawo do wolności myśli. Na pytanie „Czy prawo do wyrażania własnych ...