Dodaj publikację
Autor
Grażyna Woźnica
Data publikacji
2009-08-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
81

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Kwestionariusz ankiety skierowanej do nauczycieli przedszkoli i klas pierwszych. Pytania dotyczą skuteczności i atrakcyjności stosowanych w przedszkolu i w klasie pierwszej środków dydaktycznych do nauki pisania.
 Pobierz (doc, 75,0 KB)

Podgląd treści

KWESTIONARIUSZ ANKIETY SKIEROWANEJ DO NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLI I KLAS PIERWSZYCH

SZANOWNA PANI !

Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie mi odpowiedzi na poniższe pytania, które dotyczą skuteczności i atrakcyjności stosowanych w przedszkolu i w klasie pierwszej środków dydaktycznych do nauki pisania.
Informuję również, że ankieta jest anonimowa.
W odpowiedziach na poniższe pytania – prosi się o wstawianie znaku „X” - obok właściwej, wybranej odpowiedzi, względnie wpisania odpowiedzi własnej.

Proszę o rzetelne i szczere odpowiedzi.

Dziękuję

A. Korzystanie ze środków dydaktycznych oraz ich

odbiór

1. Czy, zdaniem Pani, korzystanie z różnorodnych środków dydaktycznych ułatwia dzieciom nabywanie umiejętności pisania?

Tak Częściowo

2. Czym kieruje się Pani przy doborze środków dydaktycznych, organizując proces nauki pisania?

- treściami programowymi
- formami pracy
- funkcją środków dydaktycznych
- atrakcyjnością środków dydaktycznych
- możliwościami dzieci
- ich zainteresowaniami
- innymi względami (jakimi? wymienić)
....................................................................................
....................................................................................

Dokonać kilkukrotnego lub jednokrotnego wyboru.

B. Związek środków dydaktycznych z formami
i etapami początkowej nauki pisania

1. W jakich formach pracy z dzieckiem najczęściej realizuje Pani poszczególne etapy elementarnej nauki pisania z zastosowaniem środków dydaktycznych?

|Etapy nauki pisania |FORMY |
| | - z całą klasą | - w małych | - indywidualnie |
| | |zespołach | |
|1. Rozwijanie spostrzegawczości | | | |
|słuchowo- | | | |
|-wzrokowo-ruchowej | | | |
|2. Kształtowanie orientacji | | | |
|przestrzennej | | | |
|3. Rozwijanie | | | |
|sprawności manualnej | | | |
|4. Kształtowanie koordynacji | | | |
|wzrokowo-ruchowej | | | |
|5. Kreślenie znaków | | | |
|literopodobnych, tzw. „szlaczków” | | | |
|6. Pisanie liter oraz ich | | | |
|połączeń | | | |
|7. Pisanie wyrazów i zdań | | | |
|8. Pisanie tekstów | | | |

4. Jakie środki dydaktyczne wykorzystuje Pani w pierwszym etapie pracy nad kształtowaniem umiejętności pisania, tj. w okresie przygotowującym dzieci do nauki pisania?

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- zabawki
- obrazki tematyczne
- obrazki różniące się szczegółami
- plansze z wyszukiwaniem takich samych
obrazków czy figur geometrycznych
- plansze z szeregiem obrazków
- instrumenty perkusyjne
- domino obrazkowe
- inne (jakie? wymienić)
..........................................................................................
..........................................................................................

Dokonać wielokrotnego lub 2- krotnego wyboru.

5. Jakie pomoce dydaktyczne wykorzystuje Pani najczęściej w drugim etapie pracy nad kształtowaniem umiejętności pisania, tj. w okresie elementarzowym?

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- podręczniki
- wzory i znaki literopodobne
- wzory liter do odwzorowywania
- teksty do przepisywania liter oraz ich połączeń,
wyrazów i zdań
- teksty do pisania z pamięci
- teksty do pisania ze słuchu
- rozrywki umysłowe
- inne (jakie? wymienić)
...........................................................................................
...........................................................................................

Dokonać wielokrotnego lub 2 – krotnego wyboru.
C. Własne propozycje dotyczące środków
dydaktycznych

1. Jaki rodzaj środków dydaktycznych preferuje Pani w własnej pracy dydaktycznej w procesie nauki pisania?

Dokonać jednokrotnego wyboru i ewentualnie krótko skomentować.

- gotowe środki dydaktyczne
- wykonane przez nauczycielkę
.....................................................................................................
.....................................................................................................

2. Jak ocenia Pani przydatność rozrywek umysłowych w procesie
kształtowania umiejętności pisania?
Proszę posegregować według podanej skali.

|Rodzaje rozrywek umysłowych |SKALA OCEN |
| |wysoko |przeciętnie |nisko |bardzo nisko |
|- Domina graficzne | | | | |
|- Drogi | | | | |
|w labiryntach | | | | |
|- Śledzenie linii | | | | |
|- Rysowanie figur | | | | |
|pod dyktando ...