Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji techniki w kl.VI
JEDNOSTKA METODYCZNA:
Budowa domów jako najwcześniejszy przejaw stosowania techniki
przez człowieka
TEMAT LEKCJI:
Budowle dawne i współczesne znakiem czasu, w którym człowiek żyje i działa
CZAS TWANIA ZAJĘĆ: 2 GODZINY LEKCYJNE.
CELE LEKCJI:
POZNAWCZE:
Uczeń zna:
→ Dawne i współczesne rodzaje budowli
→ Przeznaczenie różnych budowli ( zamki, piramidy, domy jednorodzinne
i wielorodzinne…)
KSZTAŁCĄCE:
Uczeń potrafi:
→ Rozpoznać potrzeby ludzi na podstawie współczesnych budowli
WYCHOWAWCZE
→ Zwrócenie uwagi na estetykę wykonania projektów
FORNY ORGANIZACYJNE:
Praca z całym zespołem klasowym,
Praca w grupach czteroosobowych.
METODY PRACY:
Pogadanka, projekt
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Encyklopedia techniki, kolorowy papier, pisaki, kredki, klej
Przebieg lekcji:
I. Faza wstępna
IA. Czynności organizacyjno – porządkowe;
a) zapisanie tematu lekcji
b) podanie celów lekcji
c) omówienie zasad pracy
II. Część główna lekcji:
Uczniów dzielimy na czteroosobowe grupy. Każda z grup otrzymuje materiały dotyczące architektury dawnej i współczesnej.
Po dokonaniu wyboru uczniowie przygotowują projekt (plakat) dotyczący wybranej budowli.
Należy uczulić uczniów na zwrócenie szczególnej uwagi na czas, w którym budowla została wykonana, jej styl i przeznaczenie, miejsce, w którym się znajduje.
Przypominamy również o estetyce i oryginalności wykonania projektu
o wzajemnej życzliwości podczas pracy w grupach.
Po wykonaniu projektu, uczniowie na forum klasy dokonują prezentacji swojej pracy. Na zakończenie zajęć dokonujemy oceny poszczególnych grup:
( załącznik 1), (załącznik 2)
III. Zakończenie:
a) podsumowanie
b ) ocena.
Załącznik 1.
GRUPA 1.
Skład grupy: ( uczniowie wpisują własne imię i nazwisko, funkcję jaką pełnią
w grupie np. leader, mediator…)
a) Wymieramy następującą budowlę:
Klasztor Sióstr Klarysek
b) Miejsce położenia: Stary Sącz
c) Przeznaczenie
d) Rok budowli
e) Styl
f) Charakterystyczne elementy (detale)
g) inne….
Załącznik 2 – Karta oceny:
Każda grupa może maksymalnie przyznać 20 punktów.
a)Za wyszczególnienie stałych elementów projektu (z załącznika 1) – 14 punktów
b) Za wykonanie projektu – 3 punkty
c) Za prezentację – 1 punkt
d) Za oryginalność – 1 punkt.
Końcową ocenę wystawia nauczyciel, jednak po dokonaniu samooceny grupy, jak również po przyznaniu punktów przez pozostałych uczniów.