Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ
Imię i nazwisko nauczyciela: Monika Szmaj
Przedmiot: Fizyka i astronomia
Data: 07.04.2008 r.
Klasa: III
Czas zajęć: 45 minut
Temat: Wprowadzenie pojęcia siły elektrodynamicznej.
Ogólna charakterystyka klasy:
Klasa zazwyczaj jest bardzo komunikatywna. Uczniowie wykazują się sporą aktywnością na zajęciach, co ułatwia wyciąganie wniosków. Spora grupa zdolnych uczniów daje tej klasie czołowe miejsce wśród klas trzecich. Współpraca na linii uczeń nauczyciel układa się poprawnie choć czasami grupa sprawia problemy wychowawcze.
Obudowa dydaktyczna przedmiotu:
|Plan wynikowy: |Opracowany w oparciu o podręcznik „Fizyka dla gimnazjum cz.3” wydawnictwa „Zamkor”. |
|Realizowany program: |Program nauczania fizyki nr DKO–4010–105/99 wydawnictwa „ZamKor” |
|Realizowane standardy: |I/1a |czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i | |
| | |pojęcia matematyczno – przyrodnicze. | |
| |I/1b |wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, | |
| | |właściwości, zachowań obiektów i organizmów. | |
| |II/1a,e |odczytuje informacje przedstawione w formie tekstu, rysunku. | |
| |II/2 |operuje informacją. | |
| |III/1d |wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk. | |
| |III/2a,b |zapisuje wielkości za pomocą symboli i wyrażeń algebraicznych. | |
| |III/3a |wskazuje zależności funkcyjne. | |
| |III/4a |łączy zdarzenia w ciągi przemian. | |
| |IV/1a |formułuje, sprawdza hipotezy. | |
| |IV/1b |kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń. | |
| |IV/5a,b,c |komunikuje wyniki. | |
|Podstawa programowa |Treści: |Elektryczność i magnetyzm. |
| | |Pole magnetyczne. |
| |Osiągnięcia: |Umiejętność obserwowania i opisywania zjawisk fizycznych i astronomicznych. |
| | |Umiejętność posługiwania się metodami badawczymi typowymi dla fizyki i |
| | |astronomii. |
Cele ogólne lekcji:
• kształcenie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań różnego typu, a w szczególności:
– wybierania odpowiednich terminów i pojęć do opisu zjawisk, właściwości, zachowań obiektów i organizmów (I),
– analizowania, interpretowania i przetwarzania informacji podanych w różnej formie (II),
– posługiwania się językiem symboli, wyrażeń algebraicznych i zależności funkcyjnych (III),
– stosowania zintegrowanej wiedzy do rozwiązywania problemów (IV),
– samodzielnego planowania i rozwiązywania problemów (IV),
– uzasadniania wyników i sprawdzania ich zgodności z warunkami zadania (IV).
Cele operacyjne lekcji:
Uczeń:
▪ uczeń wie, że pole magnetyczne działa na przewodnik z prądem pewną siłą,
▪ wie, że siłę tę nazywamy siłą elektrodynamiczną i potrafi podać jej definicję.
Szczegółowe osiągnięcia ucznia:
|Wymagania podstawowe |Wymagania ponadpodstawowe |
|Uczeń: |Uczeń: |
| | |
|wie, że na przewodnik z prądem umieszczony w polu magnetycznym |wie, jak zwrot siły elektrodynamicznej zależy od kierunku prądu i |
|działa siła, |zwrotu linii pola magnetycznego, |
|wie od czego zależy zwrot i wartość siły elektrodynamicznej, |potrafi określić kierunek i zwrot siły elektrodynamicznej za pomocą |
|potrafi określić kierunek i zwrot siły elektrodynamicznej za pomocą |reguły Fleminga. |
|reguły lewej dłoni. | |
Metody i formy pracy:
• pokaz,
• burza mózgów,
• pogadanka,
• praca ...