Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT LEKCJI Z GEOGRAFII W KL.3 GIMNAZJUM
TEMAT:Cechy demograficzne ludności woj. dolnośląskiego i gminy Twardogóra.
I.Cele lekcji:
a- uczeń wie:- co oznaczają pojecia: przyrost naturalny, wskaźnik przyrostu naturalnego,
wskaźnik feminizacji i maskulinizacji, migracje wewnętrzne i zewnętrzne,mniejszość narodowa i etniczna,
-jakie mniejszości narodowe i etniczne występują w Polsce i woj. dolnośląskim,
b-uczeń rozumie :-przyczyny zmian zachodzących w strukturze społeczeństwa,
-zaczenie słowa tolerancja narodowościowa i religijna,
c-uczeń potrafi: - obliczyć wartości poszczególnych wskaźników na podstawie wzorów,
-interpretować dane statystyczne i wyciągać wnioski na ich podstawie,
- pokazać na mapie miejsca skupisk mniejszości narodowych.
- współpracować w grupie,
II.Metody : pogadanka, pokaz, analiza danych statystycznych i wykresów, wykonywanie obliczeń
III.Formy pracy: praca w grupach, praca indywidualna ,
IV.Środki dydaktyczne:karty pracy , notebook, dane statystyczne,kalkulatory
IV.Przebieg lekcji:
1.Zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
2. Podział klasy na grupy i przydzielenie zadań każdej grupie
-gr.I-obliczyć wskaźnik przyrostu naturalnego w Polsce, woj. dolnośląskimi ,gm. Twardogóra
-gr.II, III, IV-obliczyć wskaźnik feminizacji w Polsce, województwie dolnośląskim, gm. Twardogóra,
-gr.V- przeanalizować dane dotyczące migracji wewnętrznych na terenie gminy Twardogóra
Saldo migracji ………….
Kierunek migracji w gminie …………….
-gr.VI- porównać piramidy wieku Polski i innych krajów Europy.
Społeczeństwa młode……
Społeczeństwa dojrzałe…………….
Społeczeństwa stare……………..
Cechy wspólne wszystkich społeczeństw………………………
3. Analiza wyników pracy w grupach i wyciągnięcie wniosków.
| Dodatnie cechy demograficzne społeczeństwa gminy Tardogóra |Ujemne cechy demograficzne społeczeństwa gminy Tardogóra |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
4.Dyskusja na temat pochodzenia ludności w gminie –na podstawie wywiadów przeprowadzonych przez uczniów.
5. Prezentacja na temat mniejszości narodowych w Polsce i gminie Tw- ra.
6. Podsumowanie i ocena pracy na lekcji.
KARTY PRACY
ZADANIE DLA GRUPY I- OBLICZANIE WSKAŹNIKA PRZYROSTU NATURALNEGO
Wskaźnik przyrostu naturalnego to stosowany na całym świecie sposób określania tempa przyrostu lub spadku liczby ludności.
Obliczamy go według wzoru:
Wpn={ (U-Z ): L}·1000
U- liczba urodzeń
Z- liczba zgonów
L-liczba ludności danego obszaru
Obliczyć wskaźnik przyrostu naturalnego :- w Polsce,
-w woj. dolnośląskim,
- w gminie Twardogóra
mając do dyspozycji dane
-liczba ludności Polski -38 200 000
- liczba ludności woj. dolnośląskiego-2 880 000
- liczba ludności gminy Twardogóra-12 880
|Zgony w 2005 roku |
| |
|POLSKA OGÓŁEM |
|Miasto / wieś |Płeć |
| |Ogółem |Mężczyzna |Kobieta |
|Miasto |219394 |115746 |103648 |
|Wieś |148891 |81040 |67851 |
|OGÓŁEM |368285 |196786 |171499 |
|Urodzenia w 2005 roku |
| |
|POLSKA OGÓŁEM |
|Tylko urodzenia żywe |
|Płeć |Miasto / wieś |
| |Ogółem |Miasto |Wieś |
|Mężczyzna |187385 |108880 |78505 |
|Kobieta |176998 |102320 |74678 |
|OGÓŁEM |364383 |211200 |153183 |
|Urodzenia w 2005 roku |
| |
|POLSKA OGÓŁEM |
|Tylko urodzenia żywe |
|Województwo |Miasto / wieś / Płeć |
| |Ogółem |Miasto ...