Dodaj publikację
Autor
Alicja Mysak-Policht
Data publikacji
2009-09-07
Średnia ocena
5,00
Pobrań
919

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program został skompilowany z kilku innych i stanowi swego rodzaju bazę do nauczania nowego przedmiotu - zajęć artystycznych. Program dotyczy zajęć plastycznych.
 Pobierz (doc, 64,5 KB)

Podgląd treści

Autorski program nauczania

przedmiot: zajęcia artystyczne,
wymiar godzin: 1 jednostka lekcyjna
w tygodniu
autor programu: Alicja Mysak - Policht

I. Ogólna charakterystyka programu.

Program przeznaczony jest dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum. Realizowany jest na zajęciach artystycznych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Koncepcja programu zakłada ścisłą integrację niezbędnej wiedzy plastycznej z umiejętnościami plastycznymi – należą do nich indywidualna ekspresja twórcza, twórcze działania grupowe a także analiza i ocena dzieła sztuki, pracy własnej lub kolegów.
W pierwszej kolejności uczeń zdobywa wiedzę z zakresu podstawowych pojęć plastycznych i poznaje bogactwo środków warsztatu plastycznego – dzięki temu zdobywa niezbędną wiedzę i narzędzia umożliwiające mu świadomą i efektywną działalność twórczą. Poznawanie najważniejszych zagadnień dziedzin twórczości artystycznej oraz analiza dzieł sztuki pozwala dostrzec ich walory estetyczne i ekspresyjne, stymulując wyobraźnię i inwencję twórcza ucznia. Istotną rolę odgrywa rozwijanie umiejętności wyrażania
i uzasadniania własnych opinii oraz kształtowanie postaw tolerancji wobec poglądów i dokonań innych osób.
Zagadnienia teoretyczne poparte są ćwiczeniami praktycznymi, pozwalającymi na zrozumienie procesów zachodzących w sztuce omawianych epok i kierunków, ich filozoficznego podłoża i związanych z nimi konsekwencjami w zakresie obrazowania rzeczywistości człowieka.
Szeroka oferta technik plastycznych daje uczniowi możliwość bezpośrednich zetknięć z problemami formalnymi dzieła, ułatwia zrozumienie istoty nowatorskich rozstrzygnięć i inspiruje do szukania własnych sposobów wypowiedzi plastycznej.
Przedstawiony program zajęć artystycznych jest zgodny
z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

II. Cele zajęć artystycznych.

Głównym celem zajęć jest:

• rozbudowanie kreatywnej postawy ucznia wobec sztuki i jej wytworów;
• tworzenie możliwości samodzielnego podejmowania działań twórczych;
• rozwój wyobraźni twórczej;
• umożliwienie ekspresji plastycznej;
• kształtowanie kreatywnej postawy wobec otoczenia.

CELE EDUKACYJNE

W zakresie wiadomości:

- zapoznanie ucznia z wybranymi dziełami plastycznymi wybitnych twórców,
- ukazywanie dorobku kultury i sztuki polskiej,
- zapoznanie się z rolą sztuki oraz jej miejscem w życiu jednostki
i społeczeństwa;
- poznanie sposobów wypowiedzi plastycznej w powiązaniu z analizą kierunków w sztuce;
- przygotowanie do świadomej percepcji wytworów sztuki;
- zrozumienie procesów historycznych oraz ich związków ze sztuką.
- zaznajomienie z najważniejszymi dziełami sztuki europejskiej
i światowej,
- poznanie głównych form plastycznych.

W zakresie umiejętności:

- rozwijanie doświadczeń warsztatowych,
- rozbudzanie wrażliwości na piękno,
- rozwijanie wyobraźni plastycznej,
- wyrażanie swoich uczuć, nastrojów, stanów emocjonalnych środkami plastycznymi,
- kształtowanie zdolności w zakresie rysunku, malarstwa, rzeźby, grafiki,
- rozwijanie i doskonalenie pracy indywidualnej i zespołowej,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej.
- budowanie indywidualnego sposobu przekazu poprzez wykorzystanie inwencji oraz wyobraźni plastycznej,
- świadome posługiwanie się różnorodnymi technikami plastycznymi;
- przyswajanie umiejętności analizy i oceny poszczególnych poglądów, programów, manifestów artystycznych;
- indywidualny ...